DEN ANDRE TYPEN ELBIL: Her vises Hyundai Nexo, hydrogen-elektrisk SUV av andre generasjon, på CES i Las Vegas. Den er lettere, romsligere og har lengre rekkevidde enn dagens ix35 FCEV. Foto: AFP
DEN ANDRE TYPEN ELBIL: Her vises Hyundai Nexo, hydrogen-elektrisk SUV av andre generasjon, på CES i Las Vegas. Den er lettere, romsligere og har lengre rekkevidde enn dagens ix35 FCEV. Foto: AFPVis mer

Hyundai Nexo vist på CES i Las Vegas

Oppgitt rekkevidde: 800 km. Realistisk: 600 km

Det er elektronikkmessen i USA som er blitt valgt som åsted for Hyundais nye brenselcelle-satsning.

(Oppdatert: Vi kom i skade for å skrive i en første omgang at EPA-rekkevidden var oppgitt til 475 km. Det er nå rettet til det korrekte 600).

En ny hydrogenbil - hvorfor? Riktignok slo salget av slike alle rekorder i Norge i fjor - men det ble tross alt registrert kun 55 stykker i 2017 hvorav 38 Hyundai ix35. Det er denne som nå får sin etterfølger, som lovet da konseptbilen Next Generation Fuel Cell Vehicle ble vist i fjor.

Navnet ble Nexo, og den overgår selvsagt forgjengeren på alle måter, uten at vi har fått oppgitt de nøyaktige spesifikasjonene.

Bilen er omtrent på størrelse med ix35, men den skal ha bedre plass, takket være en forbedret layout på komponentene, som er tre hydrogentanker, brenselcellestabel og elektrisk motor, samt en liten litiumion-batteripakke for mellomlagring av den elektriske strømmen, som produseres av brenselcellene.

ENDELIG DØPT: Bilen var vist som konsept tidligere, men hadde ikke annet navn enn neste generasjon brenselcelle-elbil. Nexo, ble navnet til slutt. Foto: AFP
ENDELIG DØPT: Bilen var vist som konsept tidligere, men hadde ikke annet navn enn neste generasjon brenselcelle-elbil. Nexo, ble navnet til slutt. Foto: AFP Vis mer

Det vi får vite, er dessuten at bilen er blitt lettere. Samtidig utvikler brenselceller og batteri mer kraft slik at elmotoren har kunnet bli sterkere. Bilen akselererer dermed raskere fra 0 til 100 kilometer i timen - med 9,7 sekunder er den 20 prosent raskere enn på ix35. Hydrogentankene er også forbedret og lettere.

Og ikke minst: Rekkevidden på én fylling oppgis til 800 kilometer etter «jukse-normen» NEDC - eller 600 kilometer etter den temmelig realistiske amerikanske målestandarden EPA (Environmental Protection Agency). Det er betydelig lengre enn dagens hydrogen-SUV.

FORNYBART ER NØKKELEN: Den store hydrogen-revolusjonen er utsatt, men ikke avlyst. Utvinning av hydrogen er energikrevende, og vil måtte skje med basis i fornybar energi dersom klimaregnskapet skal overbevise. Her ser vi nye Hyundai Nexo foran en vindmøllepark i USA. Foto: Hyundai
FORNYBART ER NØKKELEN: Den store hydrogen-revolusjonen er utsatt, men ikke avlyst. Utvinning av hydrogen er energikrevende, og vil måtte skje med basis i fornybar energi dersom klimaregnskapet skal overbevise. Her ser vi nye Hyundai Nexo foran en vindmøllepark i USA. Foto: Hyundai Vis mer

Vil hydrogen fortsette å være «fremtidens drivstoff» til evig tid, som Tesla-sjef Elon Musk har antydet? Når vi ser hvordan lanseringsdatoen for hydrogenrevolusjonen i personbilmarkedet blir utsatt år etter år (Hvor ble det av storsatsingen Daimler annonserte i 2014)?, samtidig som de batterielektriske bilene for alvor begynner å strømme inn i markedet, kan det se slik ut. Og det er over et år siden UnoX åpnet sin første hydrogenstasjon utenfor Oslo med brask og bram - siden har det ikke skjedd veldig mye mer her i landet heller.

ER PÅ VEI: Hyundai fremstår som den mest avanserte aktøren når det gjelder hydrogendrevne personbiler i dag. Foto: Hyundai.
ER PÅ VEI: Hyundai fremstår som den mest avanserte aktøren når det gjelder hydrogendrevne personbiler i dag. Foto: Hyundai. Vis mer

De gir seg ikke

Men noen produsenter har troen fortsatt, og fortsetter å utvikle hydrogenbiler, eller brenselcelle-elbiler, som de kaller dem (Fuel Cell Electric Vehicles - FCEV). Dette fordi drivlinjen er elektrisk og strømmen kommer fra et lite medbragt kraftverk som består av en såkalt brenselcellestabel der cellene fører sammen hydrogen fra en medbragt tank, og luft - noe som via en slags omvendt elekrolyse ender opp i vann - og elektrisk strøm.

Strømmen driver så elmotoren, som i en elbil med bare batteridrift. Men her behøver altså ikke batteriet å lades eksternt - det lades med elektrisitet produsert av det medbragte kraftverket. I stedet for å lade batteriet, fyller man hydrogen på tanken. Vannet er eneste utslipp under bruk.

TIDSRIKTIG: Crossover-profilen fremstår som mindre høyreist på Nexo enn på forgjengeren ix35. Foto: Hyundai
TIDSRIKTIG: Crossover-profilen fremstår som mindre høyreist på Nexo enn på forgjengeren ix35. Foto: Hyundai Vis mer

Toyota og Honda også

Av de siste vi har kjørt, kan vi nevne Toyota Mirai - testet sommeren 2016 og som er til salgs i Norge, og Honda Clarity, som vi kjørte i fjor vår og som fortsatt er inne i en før-introduksjonsfase selv om den er fiks ferdig produksjonsmessig.

Koreanske Hyundai er en av bilprodusentene som satser mest diversifisert på alternative drivlinjer i forhold til klassiske bensin- og dieselbaserte («fossile») drivlinjer. Utenom ix35 (hydrogen), har de allerede en hybrid, en ladbar hybrid og en elbil på markedet.

Alle tre varianter av Hyundai Ioniq, som ble kåret til Årets Bil i Norge 2017. Og snart kommer elbil med lengre rekkevidde fra både Hyundai og søstermerket Kia - sistnevnte, Niro Electric, omtalte vi så sent som i går.