Endelig har Opel en bil som er skikkelig tilpasset avgiftssystemet i Norge. Med Grandland X Hybrid 4 får man grei elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift og mye effekt og mye moment. Her får du vår mening bilen. Vis mer

Test: Opel Grandland X Hybrid4

Opelen du vil ha

Spreking med ledning og firehjulstrekk.

Publisert
Sist oppdatert

Det har ikke gått Opels vei de siste årene i Norge. Ampera-e hadde potensial til å kunne bli en av Norges mest solgte biler, hvis man bare hadde fått biler, og når de endelig kom, var konkurrentene så mange og så billige at den hadde mistet forspranget. Den er allikevel Opels bestselger frem til nå.

<strong>FREKK HEKK:</strong> Grandland X har lite å skammes seg over utseendemessig. Sorte vinduer og 19-tommere er standard. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK HEKK: Grandland X har lite å skammes seg over utseendemessig. Sorte vinduer og 19-tommere er standard. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den store stasjonsvogna Insignia var en av de første bilene som ble lansert etter WLTP-utslipp og ble plutselig nesten like dyr som en BMW 5-serie.

Grandland X har heller ikke gjort veldig mye ut av seg på sine snaue tre år på markedet, selv om den med et salg på pluss minus 500 biler i året har vært den viktigste modellen for Opel bak Ampera.

Små motorer og forhjulstrekk har tydeligvis ikke appellert nok.

Endelig som ladbar hybrid

Men nå kan den relativt anonyme tilværelsen i trafikkbildet fort være over, for nå lanseres den i en pakke som nordmenn kan like. Opel er nemlig førstemann ut etter Mitsubishi Outlander til å tilby en ladbar SUV med firehjulsdrift til en folkelig pris.

Skinnsetene med elektrisk justering av førerstolen, korsryggstøtte og uttrekk av sitte putene, krever Ultimate utsyrsutgave. Foto: Rune M. Nesheim
Skinnsetene med elektrisk justering av førerstolen, korsryggstøtte og uttrekk av sitte putene, krever Ultimate utsyrsutgave. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Denne har nemlig en sprek 1,6-liters turbomotor på 200 hester i front. Den alene ville trolig vært bra nok for mange. Men den får dyttehjelp av to elmotorer, én mellom motoren og 8-trinnsautomanten på 110 hk og 320 Nm og en elmotor på 113 hk og 166 Nm, som er plassbesparende plassert sammen med multilenkeopphenget på bakakselen.

Til sammen yter den kompakte SUV-en 300 hester og 520 Nm. Det skal føre deg til 100 km/t på 6,1 sekunder og gi deg en toppfart på 235 km/t.

Holder ikke helt hva den lover

Opel oppgir 63 kilometer rekkevidde, men det klarer den ikke. Vi kom ikke lenger enn 44, og det var i flott sommervær.

Faktisk var det llenger enn kjørecomputeren oppga, der sto det nemlig 34 kilometer. Regn med en del kortere når man bruker energi for å varme opp kupeen om vinteren.

Selv om vi gikk fort tom for strøm på runden, var ikke forbruket spinnvilt etter en rolig 20-mils testtur. Kjørecomputeren viste 0,44 på mila, men faktisk forbruk var faktisk lavere, 0,43. Den legger seg omtrent på nivå med hybride SUV-er.

<strong>BENK:</strong> Det er plass nok, men ikke overdådig dersom de i forsetene er svære. Foto: Rune M. Nesheim
BENK: Det er plass nok, men ikke overdådig dersom de i forsetene er svære. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dropper du lading, havner forbruket på 0,56 liter på mila.

Den tar imot hele 7,4 kW. Har du strøm nok på ladeboksen, tar det 1 time og 50 min å fylle batteriet.

Heldigvis kan du styre blant annet klimaanlegget via egen app på mobilen, slik at den står ferdig forvarmet ved start.

<strong>LITE:</strong> Med 395 liter, er den blant de snaueste i sin klasse, men foreløpig den sprekeste. 40/60-deling med gjennomsastingsluke er "nest best" løsning. Man foretrekker tredelte rygger. Foto: Rune M. Nesheim
LITE: Med 395 liter, er den blant de snaueste i sin klasse, men foreløpig den sprekeste. 40/60-deling med gjennomsastingsluke er "nest best" løsning. Man foretrekker tredelte rygger. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hele hybridlinja veier om lag 350 kilo, noe som gir en egenvekt med fører på 1800 kg. For oss tilhengerglade nordmenn er det greit å vite at hengervekta er redusert fra 1550 til 1200 kilo.

<strong>ROM:</strong> Det finnes to ok store rom under bagaseromsgulvet. Perfekt til kabler etc. Foto: Rune M. Nesheim
ROM: Det finnes to ok store rom under bagaseromsgulvet. Perfekt til kabler etc. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Gammel

Det relativt snertne utseendet, særlig i tofargealternativet som vi kjører, står litt i kontrast til innvendig design.

Grandland X deler plattform og tekniske løsninger med Peugeot, Citroen og DS, men innvendig filosofi er milevis fra hverandre. Det vil si analoge instrumenter og en liten kjørecomputer i dagens målestokk.

Opel går for et konservativt utseende med særdeles små symboler på alle knapper, slik at de med halvdårlig syn, må på med brillene for å bli kjent med bilen. Men vi er glade for fortsatt betjening av klima og så videre på knapper.

<strong>ANALOGT:</strong> Dashbordet er nøkternt og stramt utformet og har (heldigvis) fortsatt knapper for klimaanlegg.
ANALOGT: Dashbordet er nøkternt og stramt utformet og har (heldigvis) fortsatt knapper for klimaanlegg. Vis mer

Grandland X er 448 cm lang og dermed litt større enn Peugeot 3008, på størrelse med VW Tiguan, men kortere enn både Toyota RAV4, Ford Kuga, DS7 Crossback og Mistubushi Outlander.

Det er først og fremst bagasjerommet det går ut over, for testsjåføren på 189 cm kan sitte i alle seter, riktig nok med knærne så vidt i forseteryggen.

Bagasjerommet på 390 liter er desidert minst i klassen og man har bare 40/60-deling av bakseteryggene.

Riktig nok har man et rom under halve bagasjeromsgulvet man kan stue i, men fortsatt minst.

Slik kjører den

Dette kunne potensielt vært en killer med fartsstriper på utstyrslista, men egentlig får man svært få vibber om at dette er det sprekeste i Opels historie. Den føles rett og slett ganske ordinær.

Joda, setter du den i sport og gir full pinne, våkner ting til liv og den elektriske drivlinja samarbeider godt for å fylle svakhetene til bensinmotoren. Det vil si, dytte på med moment akkurat når du gir gass og før turboen spoler opp.

<strong>KJØREPROGRAMMENE:</strong> En vippebryter kjører deg gjennom fire kjøreprogrammer. Foto: Rune M. Nesheim
KJØREPROGRAMMENE: En vippebryter kjører deg gjennom fire kjøreprogrammer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men det er veldig lite ved bilen som får frem følelsen av raske akselerasjoner og knivskarpe kjøreegenskaper.

Fire modus

Bilen starter automatisk i elektrisk modus. Da trekker den hovedsakelig på bakhjula. Gir du full gass, uten å trykke ned kick- down, brukes begge elmotorene. Pedalen i gulvet aktiverer alle tre motorene.

Bilen kan dog kjøres helelektrisk, med få unntak.

Motoren starter opp når det er under null grader, for å varme opp motor og rensesystemer, i tilfelle du plutselig trenger all motoreffekt. Under minus ti grader går i prinsipp bilen hele tiden, selv om den har dobbelt kupévarmesystem, både et elektrisk og et som går på motorens kjølevæske.

<strong>STRIKK:</strong> Du finner en nødløsning for trådløs lading under armlenet. Telefonen må være stående og holdes inntil laderen med en strikk. Foto: Rune M. Nesheim
STRIKK: Du finner en nødløsning for trådløs lading under armlenet. Telefonen må være stående og holdes inntil laderen med en strikk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hybrid mode sørger for å bruke drivlinjene mest mulig effektivt sammen og slår av bensinmotoren så snart den har mulighet for det.

Ønsker du kjappest mulig respons, velges Sport. Da er alle tre motorene aktive når du trenger det og girkassa legger turtallet høyere, samtidig som girskiftene og gasspedalresponsen er mer direkte.

Bra firehjulstrekk

Man har også et 4x4-modus som optimaliserer drift på fire hjul. Vi har riktig nok ikke testet systemet på denne testbilen, men under lanseringen av DS7 med nøyaktig samme drivlinje.

Da fikk vi testet bilen på en skikkelig gjørmete vei, noe som først og fremst er krevende fordi vanlig veihjul fyller seipene med leire og blir som fire glatte pucker.

<strong>GJØR SEG:</strong> Toforgekombinasjonen med svart panser skiller den fra mengden. Foto: Rune M. Nesheim
GJØR SEG: Toforgekombinasjonen med svart panser skiller den fra mengden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Spesielt ved én anledning ble vi stående og spinne, men istedenfor å rygge tilbake og prøve mer fart, fikk vi beskjed om å holde gassen nede. Vi merket at hjulene gikk sakte rundt og til slutt fant grep og fikk oss videre. Veldig spesielt.

For dyr?

Grandland X Hybrid4 fås i to utstyrsversjoner, Premium og Ultimate. Den er velutstyrt allerede i laveste utstyrsversjon, blant annet er 19-tommere, klima med to soner, nøkkelfri åpning og start, bakluke med fotsensor og full LED rund baut med adaptivt frontlyssystem, standard.

Ønsker du to-fargekombinasjon, ryggekamera, lukeparkeringsassistent, elektrisk justerbart forsete med minne og fetere lyd i høyttalerne må du opp på Ultimate.

Da vipper prisen over over 520.000 kroner. Det er omtrent som den langt større, men slappere og etter hvert gamle Mitsubishi Outlander.

Opels fortrinn mot konkurrentene er effekt … foreløpig. Det kommer et kobbel med omkring samme effekt i løpet av året. Og med tanke på at den har minst bagasjerom av alle, med unntak av Peugeot 3008 og ikke føles helt 2020 inni, kan det hende at prisen kan føles stiv.

Selv ikke når man sammenligner med den langt mer sportslige kompakt-SUV-en VW T-Roc R med 300 hester, er ikke prisen veldig sterk. Dette er en langt sportsligere bil og med tilsvarende utstyr får man denne for 570.000 kroner med alle avgifter de ladbare hybridene slipper.

Opel Grandland X Hybrid4

Bensinmotor:R4, 16V, bensin Turbo
Girkasse8-trinns Automat 4wd
Slagvolum:1598 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 6000
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 3000
Elmotor foran:110 hk / 320 Nm
Elmotor bak:113 hk / 166 Nm
Batteri:Litium-Ion 13,2 kW/t
Systemeffekt300 hk /520 Nm
0-100 km/t:6,1 sek
Toppfart:235 km/t - 135 km/t
Forbruk:0,14 l/mil
CO2-utslipp NEDC:32 g/km
Tankvolum:43 liter
L/B/H:448/186/161 cm
Akselavstand:267 cm
Dekkdimensjon:235/55/R19
Bagasjerom:390/1528 liter
Egenvekt:1800 kg
Hengervekt:1250 kg
Pris fra kr.:517.900,-
Pris Testbil:517.900,-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer