Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Opel Zafira (2000)

Opel kastet seg tidlig på MPV-bølgen, og har surfet på den siden. Men hvordan oppleves en gammel Zafira som bruktbil?

Det er jo ikke til å legge skjul på at Opel har slitt med et visst bondsk image. Mann med hatt-bil, gubbebil, rånebil, osv. Men i 1999 presenterte herrene i Rüsselheim Zafira som deres flerbruksbil. Basert på lillebror Astras understell, hadde Opel strukket lengden og laget en maksimalt praktisk bil. Hele sju seter fikk de plass til, og de to bakerste lot seg skjule helt nede i gulvet når de ikke var i bruk.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Motorutvalget besto av en bensinmotor på 1,6-liter og 101 hk, en 1,8-liter på 125 hk, en 2,2-liter på 147 og senere kom en spinnvill OPC-versjon med 2-liter på 192 hk. Toppfarten for den var 220 km/t og 0–100 gikk på 8,2 sekunder. En 2-liters diesel på 100 hk var også tilgjengelig. Vår testbil gjør hundre på 13,5 sekunder og strekker våpen ved 180 km/t. Zafira fikk facelift i 2003 og ny modell kom i 2005.

Med mindre du har uinnskrenket makt i familien og går for OPC-utgaven, er ikke Zafira en utpreget kjøreglad bil. Det er en personfrakter. Det krenger, komforten er ikke helt på topp og det finnes familiebiler som oppleves bedre på veien. Men den er lettkjørt, oversiktlig og tar seg bra frem. Dvask styrefølelse, noe upresis girkasse og et delvis stumpt understell får du heller leve med.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Zafira er langt fra noe overdådig innredet. Snarere er det funksjonelt, enkelt og typisk Opel. Tross en lengde på kun 432 cm er den romslig. Det skyldes ikke minst at den er hele 169 cm høy. Bagasjerommet sluker dermed fra 142 til 1705 liter. Bakseteplassen er god, døråpningen stor og hele bakseteraden kan skyves frem og tilbake. Setene kan ikke tas ut, men legges ned og det allerede store bagasjerommet blir enda større.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
I dag er Zafira som andre modeller fra Opel – billige på bruktmarkedet. Nå var de oppnåelig temmelig rimelig som nybiler også, men stort salg gjør noe med prisen. Barnefamilier og aktive mennesker med utpreget plassbehov var de første som kjøpte Zafira. Og det var mange av dem. Bilen ble straks blant Norges mest solgte og nettopp det fikk konkurrentene til å våkne. Det er fortsatt en dugelig familiebil for de som ikke vil bruke for mye på bil.

Foto: Autofil Vis mer

Konkurrent VW Touran som kom fire år senere, ligger betydelig høyere i pris. På finn.no dukker det opp Zafiraer til under 30 000 kroner. Styggbillig, men også stygt vedlikeholdt og med stygglang km-stand. Derfor styrer du langt unna både de og dem til under 40 000. Nærmer du deg vår bil til oppunder 70 tusen, får du straks bedre varer for penga og noe som har rullet mindre enn 150 000 km. Det er hundrevis av biler der ute, så finn en Elegance-utgave som er bedre utstyrt enn eksempelvis Club og Comfort. Klima er et must også med tanke på videresalg!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Opel Zafira (2000)

Fleksibel og romslig

Litt kjedelig interiør og svake kjøreegenskaper