Opel tar i bruk nye målemetoder

Toppsjefen ønsker mer åpenhet mellom bilprodusentene og myndighetene i Europa.

<b>NY MÅLESTRUKTUR:</b> Opel fører fra neste år også opp WLTP tallene på sine tekniske spesifikasjoner.  Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME
NY MÅLESTRUKTUR: Opel fører fra neste år også opp WLTP tallene på sine tekniske spesifikasjoner. Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Allerede fra våren 2016 vil det dukke opp en ny tallrekke under spesifikasjonene til Opels nye biler.

I dag måles CO2-utslipp og forbruk etter dagens EU-norm som kalles« New European Driving Cycle (NEDC)», men fra våren 2016 skal Opel også måle dette via «Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP)».

Mange har lenge kritisert NEDC-metoden da variasjonene mellom oppgitt forbruk og faktisk forbruk har variert voldsomt.

WLTP skal etter alt å dømme avløse den gamle metoden, for å gi forbrukerne og myndighetene mer korrekte tall på forventet forbruk og utslipp.

Det vil si at Opel allerede nå forbereder seg på endringer som kommer i fremtiden.

Nye Astra er den første bilen Opel planlegger å offentliggjøre forbrukstallene fra WLTP-syklusen på.

LES OGSÅ: Riktig forbruk - feil opplysninger

Skal redusere NOx-utslippene

Opels ingeniører er som nevnt på offensiven, og arbeidet med å bidra til å redusere NOx-utslippene fra dieselmotorer er allerede i gang.

- Prosjektet skal bidra til å utvikle bedre løsninger for systemene som behandler eksosgassen i Euro 6-motorer ved hjelp av SCR-teknologi – eller selektiv katalytisk reduksjon – en prosess som omdanner NOx til nitrogen og vann, heter det i pressemeldingen.

Opel opplyser også om at dette er frivillig fra deres side, og at de går inn i prosjektet med full åpenhet til myndighetene om gjennomføringen av testene.

I en pressemelding forteller CEO for Opel Group, Dr. Karl-Thomas Neumann, at verden ikke lenger er den samme og at vi ikke lenger kan ignorere dette. Nå er det opp til bilindustrien å tilpasse seg den nye virkeligheten, som ganske sikkert sikter til VW-skandalen og følgene av den.

Målemetoden har allerede fått god støtte fra bilindustrien, og er utviklet for å resultater som er mer representative til det forbrukerne opplever som normal kjøring.

LES OGSÅ: Test din egen bil