Opel: Mest sport, men også fornuft på IAA

Gubbestempelet til Opel skal bort, og at de mener alvor er lett å se når man vandrer langs Opels skinnende stand på bilmessen i Frankfurt. Speedster er råskap på fire hjul, Astra Coupe eleganse og sportslighet mens Omega er herlig oppfrisket.

Det blåser en ny vind over Opel på årets IAA utstilling i Frankfurt. For fra å være fornuftige, og til dels tråkige, har Opel greid å sjarmere.

”Lettere” og mer eksklusiv Omega

Mens den forrige utgaven av Opel Omega nok av mange ble oppfattet som mildt sagt tråkig, stopper flesteparten av utsillingens gjester ved den nye og nikker godkjennende på hodet – trass i at forandringene strengt tatt ikke er så dyptgripende. Fronten har fått nytt panser, nye lykter og en litt annen design, mens hekken fremtrer som mer elegant med sine nye baklykter og sitt nye bagasjelokk. Innvendig har kvaliteten på bryterne blitt bedre og materialene mer eksklusive samtidig som midtkonsollen og dashbordet har fått nyte godt av ny design.

Nytt har også kilmaanlegget blitt. Nå kan fører og passasjer regulere det individuelt, og en ”luftkvalitetssensor” sørger for at inneklimaet forblir behagelig.

To-literen kastet

Under panseret er heller ikke alt ved det gamle. Nå begynner motoriseringen med en nyutviklet firesylindret rekkemotor med 16 ventiler og et slagvolum på 2,2 liter. Ytelsen er 144 hestekrefter, mens dreiemomentet er oppgitt til 205 Nm. Det sørger for at Omega akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 10,5 sekunder, mens toppfarten er 210 kilometer i timen.

Med unntak av den 5,7 liter store V8 motoren, med 300 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Nm er resten av motorene hentet fra den forrige utgaven av Omega. Det betyr 2,5 (170 Hk) og 3-liters (211 Hk) V6 bensinmotorer og to dieselmotorer, med enten 2 (100 Hk) eller 2,5 (130 Hk) liters slagvolum.

Astra Coupe

En litt annen kjøpergruppe er Astra Coupe ment å tilfredsstille, noe toppfarten på 240 kilometer i timen på den sterkeste utgaven vel understreker. For her lurer det 190 hestekrefter fra en motor med to liters slagvolum, turbo med intercooler og fire ventiler per sylinder. Litt mer sivil er 2,2 literen med 147 hester, mens en 1,8 liter med 115 hester tilfredsstiller de som heller foretrekker å bli sett.

Med en total lengde på 4.267 millimeter er Astra Coupe 156 millimeter lengre enn en Astra kombi. Både akselavstand (2.614 millimeter) og bredden (1.709 millimeter) er identisk med en standard Astra, men Coupeen er litt lavere. De første bilene skal være produksjonsklare i løpet av våren år 2000, og Astra Coupe kommer til Norge i løpet av våren.

Speedster

Enda mer sportslig er Speedster. Bilen, som er bygd på basis av Lotus Elise, har en toppfart på 220 kilometer i timen og akselererer fra 0 til 100 kilometer på under seks sekunder. Motoren er en firesylindret rekkemotor i aluminium, og yter 147 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til å være 205 Nm ved 4.000 omdreininger i minuttet. Vekten på Opel Speedster er oppgitt til 800 kilo. Produksjonen starter neste år.