<b>PRAKTISK OG FLEKSIBEL:</b> Det er nøkkelordene når det gjelder Opel Meriva. Bilen er kraftig undervurdert i det norske markedet. Med fornyelsen av modellen håper Opel flere vil få øynene opp for fordelene bilen tilbyr - fleksibilitet, plass og mye utstyr for pengene.  Foto: OPEL
PRAKTISK OG FLEKSIBEL: Det er nøkkelordene når det gjelder Opel Meriva. Bilen er kraftig undervurdert i det norske markedet. Med fornyelsen av modellen håper Opel flere vil få øynene opp for fordelene bilen tilbyr - fleksibilitet, plass og mye utstyr for pengene. Foto: OPELVis mer

Opel Meriva er bra for ryggen din

Smarte løsninger som virker gjør at du bør gi en av Norges mest undervurderte flerbruksbiler en sjanse.

Vi kjørte annen generasjon Opel Meriva for første gang i 2010 og nå kommer den i fornyet utgave, bedre utstyrt og med nye motorer.

LES OGSÅ:

Meriva er den smarte bilen med den spesielle dørløsningen som blant annet konkurrerer med Ford B-Max (hovedkonkurrenten, som vi kjørte duell - nettopp mot Meriva - med), Citroën C3 Picasso, Fiat 500 L og Skoda Roomster.

Trengte modernisering

Denne bilen er et av resultatene vi har sett frem til etter at Opel startet sin kraftige satsing på teknisk fornyelse. Dette var blitt nødvendig tross et på mange måter attraktivt modellutvalg - drivlinjene var ikke lenger konkurransedyktige, med lite kultivert motorkarakteristikk, for høye utslipp og lite tidsmessige forbrukstall.

Utseendemessig er det ikke gjort så mye - noe endrede frontlykter og grill, ny design på tåkelysene og sidelister i krom.

Nye Meriva kan bestilles fra nå av. Bensinversjonen 1.4 turbo / 120 hestekrefter er først ut. Prisen er 260.000 kroner med femtrinns manuell girkasse og med automat er det et solid påslag på nesten 50.000 kroner - 308.000 kroner blir da prislappen.

Eksteriør:

Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG
Foto: KNUT MOBERG


Svært velutstyrt som standard

Det er viktig å påpeke at prisen inkluderer mye som ofte er ekstrautstyr: 16-tommers aluminiumsfelger, varme i rattet, 7-tommers fargeskjerm og diverse funksjoner som kjøredata, DAB+, navigasjon og ryggekamera.

SMART LØSNING: Det bevegelige midtarmlenet med oppbevaringsboks - FlexRail - er blitt fornyet for ikke å ta plass fra baksetepassasjerene. Den er standardutstyr i Norge. Foto: HARALD DAWO
SMART LØSNING: Det bevegelige midtarmlenet med oppbevaringsboks - FlexRail - er blitt fornyet for ikke å ta plass fra baksetepassasjerene. Den er standardutstyr i Norge. Foto: HARALD DAWO Vis mer

Videre standardutstyr er regnsensor, adaptive frontlys, to-soners klimaanlegg og sikkerhetsnett foran bagasjerom. FlexRail-midtkonsoll med oppbevaringsrom likeså.

Med andre ord: Her mangler det ikke mye for de fleste. Ekstrautstyr begrenser seg til en kort liste med for eksempel skinnseter til 8.900 kroner (standard er delskinn), panoramatak til 8.500, større felger (anbefales ikke fra vår side - forringet komfort og mer støy), reservehjul (900 kroner) - og avtagbart tilhengerfeste (6.900 kroner).

Fleksibel

Vi har altså prøvekjørt den oppgraderte modellen, som kan beskrives som en kompakt fleksibil (430 centimeter lang, men 161 centimeter høy). Den utmerker seg ved utmerket fleksibilitet, tidsriktig utstyr og noen smarte løsningen, som bakdørene som er hengslet i bakkant.

Den tilbys blant annet utstyrt med Opels unike FlexFix-system som fungerer som en slags skuff man kan trekke ut i hekken og som man kan feste en eller to sykler på. Vi presenterte denne løsningen første gang da Opel lanserte nye Corsa så tidlig som i 2006.

Løsningene som er gimrende for ryggen

Fortsatt er likevel det mest oppsiktsvekkende ved bilen bakdørene, som åpnes bakover. I tillegg gjøres adgangen enda mer enkel ved at dørene åpnes i en uvanlig stor vinkel. Dette er virkelig bra tenkt. Opel-ingeniørene fortalte oss at de hadde vurdert en skyvedørløsning som Ford med sin B-Max, men forkastet det på grunn av vedlikeholdsbehov og at den løsningen stjeler bredde fra bakseteplassene.

Foto: HARALD DAWO
SMART LØSNING: Det bevegelige midtarmlenet med oppbevaringsboks - FlexRail - er blitt fornyet for ikke å ta plass fra baksetepassasjerene. Den er standardutstyr i Norge. Foto: HARALD DAWO
Foto: HARALD DAWO
Foto: HARALD DAWO
Foto: HARALD DAWO
Foto: HARALD DAWO
Foto: CHARLIE MAGEE
MED BLIKKET PÅ VEIEN, ikke på telefonen: IntelliLink-funksjonen gjør at man kan aktivere funksjoner og diktere og få opplest meldinger fra smart-telefon muntlig. NB: Her står bilen stille - under kjøring skal ikke telefonen holdes. Foto: HARALD DAWO
BESTE BIL FOR RYGGEN: Sertifisert av AGR, det tyske instituttet for forebygging av folkesykdommen som ryggskader utgjør. Foto: OPEL
Foto: HARALD DAWO
Foto: HARALD DAWO
PRAKTISK OG FLEKSIBEL: Det er nøkkelordene når det gjelder Opel Meriva. Bilen er kraftig undervurdert i det norske markedet. Med fornyelsen av modellen håper Opel flere vil få øynene opp for fordelene bilen tilbyr - fleksibilitet, plass og mye utstyr for pengene. Foto: OPEL
Bitte vorziehen

Interiøret er omtrent som i bilen vi kjørte i test forrige gang. God kvalitetsopplevelse, bra komfort.

Det betyr blant annet at man sitter meget bra, og seteløsningene kombinert med muligheten for å laste inn oppreist takket være dørløsningen har gjort at bilen er blitt sertifisert, som eneste bil, "ryggvennlig" av AGR (se illustrasjonen under).

BESTE BIL FOR RYGGEN: Sertifisert av AGR, det tyske instituttet for forebygging av folkesykdommen som ryggskader utgjør. Foto: OPEL
BESTE BIL FOR RYGGEN: Sertifisert av AGR, det tyske instituttet for forebygging av folkesykdommen som ryggskader utgjør. Foto: OPEL Vis mer

To versjoner kjørt

Vi kjørte bilen i to motorvarianter, en helt ny og svært moderne dieselmotor, og den allerede kjente 1.4 turbo bensinmotoren, i en versjon med 140 hestekrefter og oppgradert sekstrinns automat.

 Foto: HARALD DAWO
Foto: HARALD DAWO Vis mer
Tekniske data - Meriva 1.4 / 120 hk 5-man.
Slagvolum1.398 ccm
Effekt120 hk
Dreiemoment175 Nm
ved o/min.1.750-4.800
0-100 km/t11,3 sek
Toppfart188 km/t
Forbruk - blandet0,54 l/mil
CO2-utslipp127 g/km
Lengde430 cm
Bredde181,2 cm
Høyde161,5 cm
Akselavstand264 cm
Maks. tilhenger1.250 kg
Egenvekt1.332 kg
Bagasjerom400 liter (VDA)


Vi syntes bilen fungerte klart best med dieselmotor. Vi har kommet med lovord om denne tidligere, da vi fikk kjøre Opel Zafira Tourer med den for ikke så lenge siden. Den er meget moderne, og har blant annet en løsning for fangst av nitrogenoksider, noe som gjør den langt mindre forurensende for lokalmiljøet.

Ypperlig motor - og girkasse

Motoren er svært stillegående - ingen typisk "dieselkakling" her - og kultivert, kraftfull fra lavt arbeidsregister og svært elastisk. Vi kjørte bilen med 136-hestersutgaven av 1.6 CDTI. Til Norge kommer den i en versjon med 110 hestekrefter, men vi vil ikke tro det gjør noen avgjørende forskjell i opplevelse - det tekniske utgangspunktet er det samme. Den vil dessuten kunne skilte med forbilledlig lavt forbruk og lave utslipp: 0,38 liter per mil og 99 gram CO2.

Sekstrinns manuell girkasse til denne motoren er meget god i bruk med myke, lette og presise girskift. Det er en av Opels nylig utviklede girkasser, og viser at de tar forbedring på alvor. Mer om Opels teknologiske nysatsing kan du lese her.

1.4 turbo: Grei, men ikke mer

Bensinmotoren begeistrer ikke, men gjør jobben. Vi kjørte denne med automatkassen, som er blitt en god del bedre enn tidligere med både raskere og mykere girskift. Imidlertid synes vi 48.000 kroners påslag for automat er altfor høyt. Dette er ikke bare på grunn av girkassens kostnad, men utløste avgifter av vekt og CO2.

Bilen er altså i Norge allerede nå, men den nye 1.6 CDTi-versjonen med 110 hester blir først tilgjengelig til høsten. Derfor har vi heller ikke de nøyaktige tekniske data for denne. Opel har for øvrig et beskjedent ambisjonsnivå med et forventet salg på 300 enheter.

Som leseren har forstått, mener vi den ville fortjent en bedre skjebne enn det...

Testresultat

Opel Meriva 2014

Praktisk, fleksibel familiebil, kompakt størrelse, men god plass. Velutstyrt for pengene. Kjører bra for kategorien

Bensinmotoren på første modell ut er ikke noen referanse, automatkassen gir et for høyt prispåslag