Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Opel Meriva (2003)

Den kan virke som et eneste stort gjesp, men Meriva kan godt være et realt kupp for familien på bruktbiljakt.

Mann med hatt eller konebil? Nei, det er ikke bare enkelt å plassere Opel Meriva i bås. For dette er en bil elsket av både den eldre generasjon og barnefamilier som trenger en praktisk bil nummer to. Utseendemessig kan den nesten ligne ett egg med sin noe høyreiste form. Meriva kom i 2003 og var i likhet med Jazz tilgjengelig fra under 180 000 kroner. Etter stor suksess med Zafira var tyskerne ivrige etter å følge opp, og tok utgangspunkt i Corsa da de skulle skape Meriva.

LES OGSÅ:

Med fire meter og fire cm lengde er akselavstanden på hele 263 cm (245 cm på Jazz) smått oppsiktsvekkende og sørger for maksimal utnytting av plassen innvendig. Salgsmessig tok det ikke av i Norge og i 2006 ble hekk og snute endret i en facelift. Motorutvalget varierte i motsetning til Jazz mellom flere bensin- og dieselutgaver. Ny modell Meriva kom i 2010.

Foto: Autofil Vis mer

På kjørefronten kan du trygt si at Meriva er rimelig ukomplisert samtidig som den heller ikke er særlig inspirerende. Komforten er bra for å være såpass liten bil, noe som godt kan tillegges den voksne akselavstanden. Styrefølelse og giroverføring er ikke særlig å skrive hjem om. Der må vi si Opel er langt bedre i dag!

Men Meriva virker å være rimelig godt sammenskrudd. Motorutvalget er rikt og vår 1,6-liters bensinmotor på 87 hester kler bilen bra. Det er ikke overskudd av krefter, men 138 Nm i dreiemoment bidrar til å sende bilen til 100 km/t på 14,4 sekunder. Toppfarten er på 170 km/t. Nå oppleves den ikke så daff som tallene tilsier, men litt tung kjennes den med egenvekt på 1350 kilo. I svinger krenger også Meriva lett.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
På innsiden kommer det frem at Opel har utnyttet plassen godt! Meriva har den smarte bakseteløsningen, kalt FlexSpace, hvor du med ett grep legger setene ned i gulvet så det blir helt flatt. I tillegg har de den lure løsningen hvor yttersetene av baksetene kan reguleres 7,5 cm ut til siden dersom midtsetet er lagt ned. Baksetene er også lengdejusterbare. Delt 60/40 kan de reguleres uavhengig av hverandre.

Foto: Autofil Vis mer

Meriva kom i tre utstyrsversjoner – Essentia, Enjoy og Cosmo i stigende rekkefølge. Testbilen har multifunksjonsratt og et sobert interiørdesign. Litt kjedelig, men funksjonelt. En liten infoskjerm med blant annet klokke og utvendig temperaturføler høyner kvalitetsfølelsen. Du sitter nokså høyt i bilen, noe barn sikkert vil sette stor pris på. Det gjør de også med bordene festet til forseteryggen. Setene har for så vidt greit nok med støtte. Bagasjerommet er på størrelse med en VW Golf når den sluker fra 350- til 1410 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Kjedelig eller ei, Opel Meriva er et godt småbilkjøp! Den er nok romsligst i sin klasse og briljerer med god plass og fiffige praktiske løsninger. Byggekvaliteten virker rimelig god og ettersom dette ikke er noe ”alle” skal ha, får du etter hvert mye bil for pengene. Sikkerheten er bra med fire stjerner i EURONCAP’s kollisjonstest. CO2-utslipp var noe de færreste visste hva var i 2003, men vi kan nevne at det for denne bil ligger på 187 g/km. På langkjøring nøyer den seg med 0,62 l/mil i forbruk. Helt feilfri er den imidlertid ikke og det lønner seg å lete litt til man finner rett bil. Kontroller nedre del av bilen bak samt bagasjeluke for rust, feil på lys, elektriske komponenter som kan krangle, slark i deler av forstillingen, rust på bremser bak og at biler med registerreim har fått den skiftet tidsnok. Du finner biler fra 40- 45 000 kroner, men da er de kjørt uforholdsmessig langt og er neppe tatt vare på. Sikt deg gjerne inn mot en pensjonistkjørt bil hvor alle servicer er fulgt og kjørelengden er begrenset. For 70- 80 000 kroner bør et bra eksemplar med klimaanlegg og rimelig greit utstyrsnivå være innen rekkevidde. Utvalget er brukbart.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Opel Meriva (2003)

Virker godt sammenskrudd, omgjengelig og praktisk

Kjedelig, trist utseende