Selv om GSi er et tradisjonstungt navn, har Opel de siste årene valgt å satse på OPC-betegnelsen for de sportslige toppversjonene av sine vanlige modeller. Etter et lite opphold relanserer man nå igjen GSi-navnet, men med en litt annen betydning.
Under OPC
Corsa GSi er den foreløpige flaggbæreren og posisjonerer seg under OPC-varianten. Det betyr at GSi blir en litt mildere utgave av det mest atletiske medlemmet av Corsa-familien. Samtidig blir den litt morsommere enn de andre vanlige variantene.
150 hester

Opel gjenoppliver GSi

Helt konkret deler Corsa GSi motor med OPC som vi har prøvekjørt, men i stedet for 192 hester, har man tatt ut litt mer beskjedne 150 hestekrefter fra den lille turbomotoren på 1,6 liter som har imponert både i Corsa og Meriva. Det gjør at akselerasjonstiden har økt fra OPCs 7,2 sekunder til 8,1. Likevel er GSi klart raskere enn alle de andre motoriseringene i den populære småbilen.
Bred momentkurve
Dreiemomentet er også senket noe, til 210 fra 230 newtonmeter, men samtidig har kraften blitt tilgjengelig allerede fra 1.800 omdreininger og varer helt opp til 5.000 omdreininger i minuttet, der hvor toppeffekten også befinner seg. Toppfarten er 210 kilometer i timen og forbruket er oppgitt til 0,79 liter per mil, det samme som for OPC.
Sportslige detaljer
GSi får en litt sportsligere styling enn vanlige Corsa, men de kuleste detaljene fra OPC er borte. 18-tommerne er byttet ut i 17-tommere og enderøret er ikke lenger midtmontert og triangelformet. Også innvending er GSi mer diskret, men sportsstoler, og ratt samt aluminiumspedaler og litt spenstigere fargevalg sørger likevel for å gi GSi et særegent og friskt uttrykk.
Opel Corsa GSi kommer både med tre og fem dører og vises på en bilutstilling i Barcelona nå i disse dager. Vi kommer tilbake med norske priser og salgsstart når dette er klart.
Her finner du mer Opel-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.