Opel G90: Sparebil, men er den for sen?

Showbiler er det masse av på internasjonale bilutstillinger, og knapt en bilfabrikant tør å vise seg uten en bil som minner om en tid som skal komme. Opel sitt bidrag heter G90, og skal gi deg mange kilometer for bensinpengene dine. De er ikke først ute med den tanken…


Volkswagen har allerede satt Lupo 3L, en bil som ikke skal bruke mer enn tre liter brennstoff på 100 kilometer, i produksjon. Når Opel da presenterer G90 – som til alt overmål er langt fra serieproduksjon - og slår seg på brystet med at bilen skal ha en rekkevidde på 770 kilometer med den 30 liters store tanken breddfull er det vanskelig å ikke høre gjespene fra salen. For Opel G90 greier ikke å nå lille Lupo, til det er forbruket på 3,88 liter på 100 kilometer i drygeste laget.

Ett poeng har likevel Opel, for mens Lupo er en småbil er G90 en ekte fireseter.

Ingen sinke

Under panseret på G90 lurer det en bensinmotor med tre sylindre og et slagvolum på 1 liter. Ytelsen er oppgitt til 60 hestekrefter, ett tall som ikke akkurat for tennene til den aktive bilist til å løpe i vann. Faktum er imidlertid at ytelsene til G90 er svært så respektable. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 14 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 180 kilometer i timen.

Alt for å spare vekt

Grunnen til at G90 får så hyggelige ytelser er selvfølgelig av bilen veier lite, og har lav luftmotstand. Og det sier seg nesten selv at stål ikke var aktuelt når materialvalget skulle foretaes når bilen har en vekt på beskjedne 750 kilo. Grunnen til den lave vekten skyldes utstrakt bruk av aluminium, magnesium og andre lettmetaller.

Luftmotstand har tydeligvis også vært et tema under utviklingen av G90. Her har man tatt i bruk flat bunnplate, flate karosserisider og en spesiell luftekanal i taket for at bilen skal gli gjennom luften så uanstrengt som mulig.