Opel fornyer motorpaletten

Bilindustrien satser hvert år enorme summer på utvikling av ny motorteknologi. Resultatet er at motorene får stadig høyere effekt, samtidig som forbruket reduseres. Samtidig stiller EU stadig strengere krav motorenes utslipp.

Den som vil henge med i bilbransjen, kan med andre ord ikke hvile på laurbærene. Dette er Opel smertelig klar over og lanserer nå hele sju nye motorer.

Den minste av de nye motorene, er en 1,8-liters bensinmotor, som vil bli å finne i både Astra, Astra Coupé, Vectra, Zafira og Speedster. Aller mest interessant er det imidlertid, at den nye 1,8-literen også vil bli å finne under panseret i Corsa. Med tanke på at motoren yter 125 hk ved 5.600 o/min, kan en Corsa med denne motoren bli en interessant opplevelse. Motoren yter 170 Nm ved 3.800 o/min, og overtar for dagens 1,8-liter, som yter 115 hk.

2,2 liter bensin

Dagens toliters motor med 136 hk og 188 Nm blir også vraket, til fordel for en helt ny 2,2-liters motor. Motoren er laget av aluminium, og yter 147 hk ved 5.800 o/min. Maksimalt dreiemoment er 203 Nm ved 4.000 o/min. I likhet med den nye 1,8-literen skal denne motoren takle Euro 4-kravene, som trer i kraft i 2006. Motoren blir å finne i både Astra, Astra Coupé, Vectra, Zafira og Speedster.

2,6 liter bensin

Dagens 2,5-liter med 170 hk forsvinner og blir erstattet av en ny V6-motor med slagvolum på 2,6 liter. Denne motoren kommer i to varianter, en for Vectra og en for Omega. I Vectra er motoren satt opp for å yte 170 hk ved 6.000 o/min og 250 Nm ved 3.600 o/min. I Omega har Opel valgt å lette motoren for 180 hk. Dette har imidlertid gått på bekostning av maksimalt dreiemoment, som er senket til 240 Nm, og som kommer på høyere turtall, 4.200 o/min.

3,2 liter bensin

Opel har også tatt hensyn til kunder som er glade i store V6-motorer. Dagens 3,0-liter med 211 hk og 270 Nm erstattes nemlig av en 3,2-liter. Både Omega og Frontera blir tilgjengelige med denne motoren, som yter 218 hk ved 6.000 o/min. Maksimalt dreiemoment oppstår ved 3.400 o/min. og er på 290 Nm. Mercedes har også tilfeldigvis en 3,2 liters V6’er med 218 hester. Det virker som Opel har studert prestisjebilens konstruksjon.

2,0 liter turbo

Astra Coupé med 1,8-liter er ikke noen heseblesende opplevelse. Men med Opels nye 2,0-liters turbomotor kan det bli sving på sakene. Motoren yter nemlig 190 hestekrefter ved 5.400 o/min. Dermed skal bilen ifølge Opel klare 0-100 kilometer i timen på 7,5 sekunder og en toppfart på 245 kilometer i timen. Maksimalt dreiemoment er heller ikke noe å kimse av - 250 Nm allerede ved 1.950 o/min. Og ikke nok med det - motoren yter 250 Nm helt til 5.300.

2,0 liter turbodiesel

Opel lanserer to nye turbodieselmotorer, begge med fire ventiler per sylinder og direkte innsprøytning. Den minste av dem, 2,0-literen, yter i likhet med forgjengeren 100 hestekrefter. De 100 hestene er på plass ved 4.300 o/min. Men maksimalt dreiemoment har økt, fra 205 Nm ved 1.600 o/min til 230 Nm ved 1.950 o/min. Denne motoren blir tilgjengelig i modellene Astra, Vectra og Zafira.

2,2 liter turbodiesel

Den som er glad i diesel-motorer, får nå to alternativer å velge blant hos Opel. Opel lanserer nemlig en helt ny turbodiesel-motor med et slagvolum på 2,2 liter. Turboen er utrustet med variabel turbingeometri, noe som skal øke effekten ved lave turtall. På plass under Vectra-panseret yter motoren 125 hk ved 4.000 o/min og 270 Nm helt fra 1.500 o/min. I Omega yter den fem hestekrefter mindre, men til gjengjeld 10 newtonmeter mer.

Forlenget service-intervall

Opel har tydeligvis stor tro på de nye motorene. For mens Opel til nå har praktisert en service-intervall på 15.000 kilometer, kan nye Opel-kunder nå glede seg over service-intervall på 30.000 kilometer. Opel krever imidlertid at du tar service minst en gang i året for at garantiene skal gjelde.

De nye motorene er allerede på full fart inn i landet, og Opel Norge regner med at de fleste motoren vil være tilgjengelige før jul. Unntaket er V6-motoren på 3,2 liter og turbomotoren. Disse er ennå ikke satt i produksjon.