Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Opel Calibra Turbo 4x4 (1992)

Calibra er etterfølgeren til en av historiens store rånebiler – Opel Manta. Forskjellen på de to er imidlertid stor, og Calibra ble ikkeen stor suksess i Norge før den var ute av produksjon.

I 1989 gikk det et sus gjennom bilverden da Opel byttet ut trauste Manta med den spektakulære og forhjulsdrevne Calibra. Utseendet var en revolusjon sett opp mot forgjengeren, og utformingen gjorde den til den mest aerodynamiske masseproduserte bilen inntil sin død i 1997. Motorutvalget gikk fra en spak 115 hester til en vill 204 hesters turbobil med firehjulstrekk. Vi har selvsagt prøvekjørt verstingen!

LES OGSÅ:

Det bor mye krefter i kjerra, men det er nesten så du blir redd for å slippe dem løs. Med 175 000 km på telleren er det nemlig blitt slakk i drivverk etc. Understyringen er åpenbar før kreftene blir overført til bakhjulene. Turboforsinkelse er det også, og det virker ikke som 0-100-tallet stemmer. Men får du opp dampen, går det brukbart unna. Ser du bort fra ettermontert effektanlegg og popoff-ventil, så føles det ikke så veldig sportslig. Mer som en Opel Vectra faktisk, som den også deler understell med.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Opel har sjelden vunnet designpriser for revolusjonerende godt interiør. Og bombe – det er ikke spesielt spennende her heller! Eieren har gjort det mer livlig med egen turbotrykksmåler, ellers ser du knapt forskjell fra Vectra. Setene har kanskje en gang vært sportslige, men nå er de godt nedsittet. Baksetet er i coupé-stil - passe trangt og lavt under taket.

Oppsummering
Opprinnelig var bilen et desperat forsøk på å komme ”mann med hatt-imaget” til livs og i fri til nye kjøpere. Nybilkjøpere her hjemme var det få av og de var stort sett voksne menn. Høye priser og nedgangstider gjorde turboutgaven så godt som uaktuell. Nå er det i stedet unggutter med caps som kjører Calibra. Bruktbilimport dominerer størstedelen av Calibra-parken og bilene er gjerne på tredje og fjerde eier.

Foto: Autofil Vis mer

Prisene har rast de siste årene og imaget er ikke akkurat veldig høyt i dag. Sliter du med å hoste opp gryn til en frekk japansk gatebil, kan dette være løsningen. Dessverre henger ikke alltid girkassene med (testbilen har forsterket kasse som visstnok er utviklet av Martin Schanche. Han modifiserte Calibra 4x4-understell og tilpasset dem sin siste rallycross-bil, en Opel Astra).

Calibra er først og fremst mye sportsbil for pengene. Du bør sjekke nøye og det beste er selvfølgelig å finne en mest mulig original bil – så kan du heller stå for modifikasjonene selv! Prisene spriker som jordbærprisene en heit sommerdag. Utslitte biler med fattigmannsmotor får du til under 20 000 kroner. Turboutgaven ligger fra cirka 50 000 kroner og oppover. Alt avhenger av tilstand på bilen. Hvert eksemplar må vurderes individuelt.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Opel Calibra Turbo 4x4 (1992)

Ekte rånebil med stort potensial både for trimming og styling. Prisene er lavere enn mange av de japanske konkurrentene.

Gir lite følelse av sportsbil. Før du styler den ser den faktisk temmelig diskret ut. Kvaliteten er av varierende karakter.