Opel: Automatisk girkasse med ny vri

Et av de store ankepunktene mot automatiske girkasser -- spesielt på vinterføre -- har vært at det er vanskelig og tidkrevende å sette bilen i "N" i situasjoner der man helst ikke vil at girkassen skal være innkoblet. Nå har Opels ingeniører fikset problemet.

Opel: Automatisk girkasse med ny vri

Easytronic kaller Opel girkassen som dukker opp i nye Corsa denne høsten (du kan lese mer om oppgraderingene av Corsa på denne lenken).

Girkassen er en 5-trinns "automatisert manuell girkasse" som lar sjåføren velge mellom automatisk eller manuelle girskift. Dersom man ønsker automatiske girskift, forestås de av tre elektriske aktuatorer som styrer den ellers normale 5-trinns manuelle girkassen fra Opel. En aktuator styrer koblingspedal (av/på), en sørger for å velge riktig sjaltespor, og en sørger for å velge rett girutveksling.

Ved å lage dette som et "tillegg" til den vanlige girkassen, har kostnadene blitt sterkt redusert, Opel selv mener at denne semi-automatiske girkassen koster under halvparten så mye som en 4-trinns automatgirkasse.

Ikke helt nytt

Manuelle girkasser som styres av elektromotorer er på ingen måte helt nytt i bilindustrien, og vi kan eksempelvis nevne Toyota Yaris Freetronic, Alfa Romeo Selespeed, Saab 9 -3 Sensonic og Mercedes A-klasse (klikk på lenkene for å lese våre prøvekjøringer av biler med slike girkasser).

De fleste av disse girkassene er imidlertid manuelt operert så nært som koblingspedalen -- bilene gires for hånd. Av de nevnte bilene er det bare Alfa Romeo Selespeed og nå Opel Corsa som kan ta seg av all giring og klutsjing ved at sjåføren bare trykker på en knapp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Litt spesielt for girkassen i Corsa er også at den -- dersom du bremser kraftig -- automatisk vil frikoble klutsjen. Dette medfører kortere bremselengder og bedre stabilitet under nedbremsing.

Raskere enn sin egen skygge…

I følge Opel kan Easytronic-kassen bytte gir så fort som på 0,24 sedkunder, men gjennomsnittlig tar operasjonen 0,30 sekunder. Skal du bytte gir selv, gjøres dette som på en sekvensiell girkasse ved å dytte girspaken forover eller bakover. I fullautomatisk operasjon vil girkassen også sørge for å skifte ned mer enn et trinn ved kick-down om nødvendig.

Nye Corsa er ventet til Norge i løpet av denne høsten.

Relaterte lenker

Prøvekjørt: Opel Corsa 1.0 12v City (15/10-1999)
Brutbiltest: Opel Corsa A (1982-1993)