Opel Astra OPC: Sporty nykommer

Opel suser inn i år 2000 med en ny sportsmodell: Astra OPC. Bilen blir en arvtaker etter tidligere GSi-modeller med sine 160 hestekrefter og en toppfart på 220 km/t.

Kanskje var du en av Opels sporty tilhengere som ble skuffet da 1997-utgaven av Astra ble presentert? Den sporty toppmodellen GSi ble tatt ut av programmet og arvtakeren kunne ”bare” tilby en 2,0-liter 16-ventilers motor med 136 hestekrefter.

Men nå kan Opel nok en gang tilfredsstille sporty, fartshungrige bilisters behov. 2000-modellen Opel Astra OPC blir tilgjengelig på markedet i september. Bilen blir ikke automatisk tatt inn av Opel Norge, men du kan bestille den gjennom importøren hvis du ønsker å oppleve Opels nye gilde av hestekrefter og toppfart.

Friske fraspark

Opel Astra OPC: Sporty nykommer

Astra OPC gir deg 160 fyrige hestekrefter og et dreiemoment på 188 Nm ved 4300 o/min. I følge Opel gir dette en akselrasjonstid fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en toppfart på 220 km/t.

Motoren er utviklet i samarbeid med Lotus’ ingeniører, og resultatet er en forbedret 2,0-liters 16-ventilers motor. Motorvolumet er det samme som tidligere, men stempeltopp, kamaksler og veivaksler er utbedret. I tillegg har Opel øket diameteren på innsugingsmanifolden, hvilket gir bedre gjennomstrømning til motoren.

Bilen presenteres på den 57. IAA-utstillingen (International Automobil-Ausstellung) i Frankfurt i september, og skuelystne får da se bilens nye former og spreke stil.

Sporty er nøkkelordet

I Frankfurt kan OPC, som er bygget rundt en vanlig Astra, strutte med spoileren på bakenden samt sporty-utseende sidespeil. I tillegg kommer modellen med 17-tommers aluminiumsfelger.

Bilens interiør er frisket opp med skinnratt, hvite instrumentskiver, blå sikkerhetsseler og Recaro-seter.

For å forsterke OPCs sportslige egenskaper har Opel senket Astra-karosseriet. I tillegg er avfjæringen mer sportslig og bremsene kraftigere enn på en vanlig Astra.

Importøren Opel Norge kan foreløpig ikke oppgi noen pris for Astra OPC i Norge.