Opel Astra kabriolet

ALBUFEIRA (DinSide Motor): Opel gjort alle de riktige tingene med designet til Astra. Her er ingen sidevinduer som ikke kan fjernes, en nedslått kalesje skjuler seg under et deksel, og bak forsetene er det ingen synlig veltebøyle.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle de visuelle detaljene skulle med andre ord være i orden. Når Astra i tillegg kan skilte med god motoreffekt (2,2-liter) og sportslige kjøreegenskaper, bør interessen for bilen være liv laga.

Ny motor

Astra kabriolet leveres med tre Ecotec motorer. Den minste motoren er en 1,6-liter som yter 100 hestekrefter. Videre kan du få en 1,8 litersmotor med 125 hestekrefter, og for deg som vil legge maksimalt med avgiftskroner i statskassa finnes det også en 2,2-liters motor med 147 hestekrefter. Denne motoren er i sin helhet støpt i aluminium, og bidrar med en toppfart på 216 kilometer i timen.

Friskus

Selv om Astra kabriolet ikke akkurat er noen sportsbil ble vi imponert over hvor stiv bilen var. Bade chassis og understell innbød til å utfordre den portugisiske asfalten. Vi hadde i tillegg den største motoren, som sørget for entusiastisk fremdrift.

Astra kabriolet er stødig og forutsigbar, selv under hektisk kjøring på krokete landeveier. Den understyrer lett, men er ikke vanskelig holde kontroll på. Tilbakemeldingene er bra, og kjøreegenskapene sportslige – men forutsigbare. Den sportslige følelsen kommer av at Astra kabriolet er senket to centimeter i forhold til de andre Astra modellene, og 2,2 literen som vi kjørte hadde også 16 tommers felger med dekk i dimensjonen 205/50-16.

Automatisk kalesje

Det er såre enkelt å konvertere Astra til ”takløs”. Hvis du ikke vil påføre deg ubehaget ved å sette deg inn i en soloppvarmet kupe kan du fjerne taket med fjernkontrollen til sentrallåsen. Du trykker på knappen en gang for å låse opp bilen og en gang til for å felle taket ned. Hele operasjonen tar cirka 30 sekunder.

To eller fire

Når kjøreiveren tar overhånd, noe den lett gjør i Astra kabriolet, hadde vi problemer med å holde oss på plass i setene. Både ryggen og sitteputen er for flat, og med skinn i tillegg ble det vel mye rutsjing fra side til side. Det var i tillegg litt vanskelig å finne en optimal kjøreposisjon, men det avhenger fra kropp til kropp. Interiøret i Astra kabriolet er fiffet opp med aluminiumslignende plast i midtkonsollen og hvite instrumentskiver.

Opel hevder at det er god plass til fire voksne i Astra kabriolet. Det er en sannhet med visse modifikasjoner. For det første er adgangen til baksetet med taket på mildt sagt kronglete, og beinplassen veldig begrenset. Utrykket 2+2 burde kanskje modereres til to store pluss to små.

Priser og leveringer

Det er usikkert hvor mye Astra kabriolet vil koste i Norge, men det er en overhengende fare for at den vil bli litt i dyreste laget for den gemene hop. Leveringene starter i hvert fall i begynnelsen av juni.