<strong>GAMMEL BILPARK:</strong> Det ruller mange gamle biler på norske veier. Nå kommer forslagene om dramatisk økning i vrakpanten. Foto: NTB/Scanpix
GAMMEL BILPARK: Det ruller mange gamle biler på norske veier. Nå kommer forslagene om dramatisk økning i vrakpanten. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Vil få fart på bilsalget

Ønsker 15.000 i vrakpant på bil

Men da må du kjøpe ny bil!

Publisert
Sist oppdatert

Det er ingen hemmelighet at bilbransjen lider sterkt under coronakrisen. Både lokalt og globalt blir svært mange arbeidsplasser berørt. Derfor mener interesseorganisasjonene at flere tiltak må settes i verk for å redde bedrifter og arbeidsplasser.

15000: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening: Foto: BIL
15000: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening: Foto: BIL Vis mer

Bilimportørenes Landsforening (BIL) meldte 1. april om nedgang på 32 prosent for nybiler og 53% på bruktimproterte, som inkluderer nye biler som bare har rullet noen kilometer. Antall eierskifter gikk ned med 21 prosent.

De foreslår stimulering av bilkjøpet ved å tilby 15.000 kroner i vrakpant for din gamle bil, men det er en hake. Du får det bare dersom du kjøper en splitter ny. Vrakpanten er i dag på 3000 kroner.

Uenighet om målet

De er ikke de eneste som ønsker endringer i vrakpanten. Nettstedet bilnytt.no meldte tidligere denne uken om at Norges bilbransjeforbund foreslår å øke vrakpanten til 8.000 kroner ut 2020 med mulighet for forlengelse ut 2021.

Den skal kun gjelde biler over 12 år. Biler nyere enn 12 år som vrakes vil ofte uansett være forsikringssaker som ikke vil gå ut over bileierne.

Det skisseres også en alternativ modell som brukes i Danmark som målrettes inn mot biler med EURO3 teknologi og eldre. Det vil i praksis si biler som er over 15 år gamle og forurenser betraktelig mer enn nye biler.

Grunnen de oppgir for tiltaket er at en nedgang på 50 prosent av salget vil medføre en omsetningsnedgang på bilmarkedet på over 7 millarder kroner i måneden.

I brevet til samferdselsministeren ber de om økt vrakpant og fjerning av omregistreringsavgiften på brukte biler. Brevet er signert administrerende direktør Stig Morten Nilsen.

8000: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
8000: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Til Bilnytt hevder Nilsen at forslaget fra BIL vil ha liten effekt, siden de som normalt kjøper nye biler, sjelden har dem mange år og aldri er de samme som sender en bil på bilopphogging.

Biler over 12 år

Lagrene for brukte biler øker på grunn av blant annet leasingbiler som kommer tilbake. For å få disse lettere ut på markedet igjen, foreslår man også at omregistreringsavgiften på bruktbiler også fjernes ut året.

Avgiften graderes etter bilens vekt, alder og utslipp, slik at nye og tunge kjøretøy ilegges de høyeste satsene. Det er noen fritak fra avgiften allerede, blant annet ved omregistrering av bil til ektefelle, veteranbiler og elbiler.

Norges mest solgte SUV de siste årene, Mitsubishi Outlander, vil ha en omregisteringsavgift på sparsomme på 2.088 kroner på en tre år gammel bil, så dette tiltaket vil først og fremst merkes på de største og nyeste bruktbilene.

Flere tiltak

BIL og NBF foreslår at terminene for innbetaling av engangsavgift for nye biler utsettet inntil videre, at det stimuleres til offentlige innkjøp av biler, fortrinnsvis lagerbiler.

De ønsker også bedre vilkår for reeksoprt av biler og reduserte avgifter for varebiler.

Får vite mer i mai

<strong>REVIDERT:</strong> Bjørnar Angell i Finansdepartementet: Foto: Finansdepartementet.
REVIDERT: Bjørnar Angell i Finansdepartementet: Foto: Finansdepartementet. Vis mer

Regjeringen har lansert en rekke tiltak som skal bidra til å redde norske arbeidsplasser og hindre unødvendige oppsigelser og konkurser som følge av virusutbruddet, svarer seniorrådgiver Bjørnar Angell i kommunikasjonsenheten i Finansdepartementet.

Regjeringen vurderer situasjonen fortløpende og vil eventuelt komme tilbake med ytterligere tiltak når revidert nasjonalbudsjett legges frem 12. mai.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer