Omega V8: Kommer til høsten

Omega V8 blir toppmodellen i Omega-rekken. Utrolig nok kommer den også til Norge.

Under panseret i Omega V8 vil en 5,7-liters V8 med 315 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 450 Nm ved 5.600 omdreininger i minutter befinne seg. Men selv om maksimalt dreiemoment kommer sent, står hele 400 Nm tilgjengelig allerede ved 1.800 omdreininger i minuttet. Ved hjelp av en 4-trinns automatkasse greier Omega V8 akslerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på under syv sekunder. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Motoren er imidlertid ikke ny, for allerede nå kan den nytes - i Chevrolet Corvette.

Omega V8: Kommer til høsten

  1. Stort bilde forfra

Samme chassis som på 3,0-literen

Omega V8 får samme sports-chassis som vi i dag finner på Omega 3,0-liter. Oppsiktsvekkende, med tanke på motorens vekt, er vektfordelingen som fordeler seg i forholdet 51 - 49 prosent mellom for- og bakaksel.

Omega V8 står på 17-tommers hjul, og den har dobbel eksospotte i rustfritt stål som de ytre kjennetegnene på at dette er en Omega som ikke helt er som de andre. Innvendig skiller Omega V8 seg fra en vanlig Omega gjennom aluminium på innsiden av dørene og på midtkonsollen. Øvrige særtrekk ved V8-utgaven er spesiell grafikk på instrumentpanelet, skinninteriør og nappa skinn på rattet.

Vi tipper rundt en million

Omega V8 er ventet til Norge i løpet av høsten, både som sedan og som stasjonsvogn. Hva prisen blir på denne kraftklossen er ikke klart ennå, men med vårt avgiftssystem her til lands tipper vi at prisen blir høy. For det er lite trolig at Opel vil greie å prise Omega V8 til noe særlig under millionen - og konkurrenter er det nok av i form av Mercedes, BMW, Audi og Jaguar.

Omega V8 har verdenspremiere under bilutstillingen i Geneve som avholdes i begynnelsen av mars.