SKULLE TJENT MER: Et konsulentselskap som har plukket fra hverandre elbilen Tesla Model 3, hevder den er altfor dyr å produsere, noe som reduserer inntjeningspotensialet betraktelig. De fremhever samtidig at Tesla er ledende på batteri- og elektrisk drivlinjeteknologi. Her ser vi en Model 3 hos en forhandler i Chicago. Foto: AFP PHOTO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / SCOTT OLSON
SKULLE TJENT MER: Et konsulentselskap som har plukket fra hverandre elbilen Tesla Model 3, hevder den er altfor dyr å produsere, noe som reduserer inntjeningspotensialet betraktelig. De fremhever samtidig at Tesla er ledende på batteri- og elektrisk drivlinjeteknologi. Her ser vi en Model 3 hos en forhandler i Chicago. Foto: AFP PHOTO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / SCOTT OLSONVis mer

Model 3 plukket fra hverandre av eksperter

- Om ikke Elon Musk bestemte over produksjonen, kunne Tesla vært mye mer lønnsomme

Spesialister på produksjonsprosesser i industrien har analysert Tesla Model 3 i detalj. En del ting skurrer, men Tesla kalles teknologileder på det elektriske.

I USA driver Sandy Munro et lite konsulentselskap ved navn Munro & Associates, som er eksperter på produksjonsprosesser i bilindustrien.

De lever av rådgivning med tanke på å forbedre og effektivisere disse prosessene og de siste månedene er det Tesla Model 3 som er modellen Munro har plukket fra hverandre bit for bit, for å analysere hvor effektivt bilen er satt sammen.

Rapporten er blitt tatt imot med stor interesse og blant annet omtalt utførlig av det internasjonale bilbransjetidsskriftet Automotive News. Dette mens Tesla kan annonsere at «produksjonsproppen» de lenge har strevet med ser ut til å ha løsnet for alvor, med en ukentlig produksjon på 5000 eksemplarer av Model 3.

Prospektet til studien kan du se her.

«Produksjons-guru»

Munro er en renommert veteran når det gjelder analyse av bilindustriens produksjonsprosesser og har plukket fra hverandre cirka 400 forskjellige bilmodeller fra de fleste bilprodusentene for å bistå produsenter i å utvikle mer lønnsomme prosesser enn konkurrentene. De utfører også oppdrag fra maritim sektor og flyindustrien.

NÆRMER SEG: Tesla Model 3 er den neste, og rimeligere, modellen fra den amerikanske bilprodusenten. Til Norge kommer den til neste år. Foto: Tesla
NÆRMER SEG: Tesla Model 3 er den neste, og rimeligere, modellen fra den amerikanske bilprodusenten. Til Norge kommer den til neste år. Foto: Tesla Vis mer

De amerikanske ingeniørene er blitt mektig imponert over hvor effektiv den elektriske drivlinjen i bilen er, og kaller både den elektriske drivlinjen og batteriteknologien markedsledende. Det samme gjelder programvaren og elektronikken, inkludert kablingen, som Tesla ifølge Munro får til bedre enn noen annen bilprodusent.

- For dyr å produsere

Men, og det er et stort men: Produksjonsprosessene ved fabrikken der Model 3 skrus sammen, i Fremont i California, er ifølge Munro & Associates langt fra optimale. Faktisk heter det i rapporten fra konsulentselskapet at det koster cirka 2000 dollar mer å bygge en Model 3 enn en BMW i3, som koster omtrent det samme.

Årsaken ligger ifølge Munro i selve måten karosseriet er designet og settes sammen på. Eksempelvis er det lite rasjonelt satt sammen, med langt flere sveisepunkter, skjøter og nagler enn det som ville ha vært nødvendig om designen hadde vært mer hensiktsmessig.

SUPER-ENKELT: Interiøret i Model 3 ligner ikke noe annet. Foto: Tesla
SUPER-ENKELT: Interiøret i Model 3 ligner ikke noe annet. Foto: Tesla Vis mer

Sjefen blander seg for mye

Mange av problemene er visstnok de ukonvensjonelle valgene sjefen for Tesla, Elon Musk, har tatt.

- Hvis bilen ble bygget et hvilket som helst annet sted og Elon (Musk, journ. anm.) ikke deltok i produksjonsprosessen, ville de tjent mye penger, sier Munro i et intervju. - De lærer nå med alle de gamle feilene alle de andre gjorde for årevis siden.

Et eksempel er bagasjerommet, konstruert i flere deler som er sveiset og naglet sammen - mens andre produsenter produserer dette som ett støpt glassfiberelement. Et annet er hjulbrønnen bak, som består av ni metalldeler som er skjøtt sammen. I en Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e hos oss), dreier det seg derimot om et eneste støpt stålelement.

SJEF SOM GJØR FOR MYE: Ifølge analytikere, burde ikke Elon Musk bestemme over produksjonsprosessene. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez
SJEF SOM GJØR FOR MYE: Ifølge analytikere, burde ikke Elon Musk bestemme over produksjonsprosessene. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez Vis mer

Kunne spart mye

Munro mener også at gulvelementet i karosseriet består av en unødvendig tung og stor struktur i stål og aluminium - her kunne Tesla ifølge analysen ha spart både plass, vekt og produksjonstid - og kostnader.

Sandy Munro ser på Model 3 som en modell som har potensial til å generere 30 prosent brutto margin for den dyreste utgaven, og ti prosent for den billigste. Ikke å utnytte det potensialet til fulle, vil kunne true lønnsomheten, ifølge ingeniøren.

Tesla: - Har forbedret effektiviteten

Vi har spurt den norske importøren om de har noen kommentar til analysen til Munro & Associates slik den er omtalt av Automotive News. I en e-post til Dinside henviser informasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til en uttalelse fra Tesla i USA.

De kommenterer ikke direkte, men sier at det er gjort store forbedringer i produksjonsprosessene siden det eksemplaret Munro har «dissekert», ble bygget, selv om det «alltid vil være rom for forbedringer», ifølge uttalelsen.