Økonomi og miljø

Ved normal kjøring merker man ingen forskjell mellom V70 Bi-Fuel og en ordinær V70. Men ved hardt gasspådrag avsløres Bi-Fuel som uferdig.

Økonomi og miljø


V70 Bi-Fuel har to drivstofftanker; en LPG-tank som rommer 50 liter og en bensintank som rommer 29. Alt som skal til for å veksle mellom gass- og bensindrift er et lett trykk på en liten knapp i midtkonsollen. Bortsett fra et lite klikk i et relé er skiftet av drivstoff umerkelig.

Ved normal kjøring klarte vi heller aldri å merke noen forskjell på gass- og bensindrift, den 2,4 liter store rekkefemmeren gjør en god jobb uansett hva man tilbyr den å drikke.

Noe tregere gassrespons

Ved sportslig kjøring oppstår det derimot visse forskjeller. Vi følte blant annet at gassresponsen var noe raskere i mellomregisteret når vi valgte bensindrift. Denne følelsen bekreftes av tallene Volvo selv oppgir. Ved gassdrift trenger motoren noe mer turtall for å oppnå maks effekt og dreiemoment. Likevel, forskjellene er så små at de nærmest er for en kuriositet å regne.

Henger på høye turtall

Det som er mer alvorlig, er at motoren får problemer med gasstilførselen når den presses hardt. Vi opplevde flere ganger at motoren "stanget" i manglende gasstilførsel i området mellom 4.000 og 6.000 omdreininger. Stangingen varte som regel ikke mer enn ett halvt sekund, men var likevel svært merkbart.

Og dette er faktisk ikke flisespikkeri. Ved forbikjøring teller hvert sekund. De fleste vil få høy puls om de opplever at motoren får problemer med gasstilførselen mens de ligger på siden av en bil som skal passeres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rom for forbedring

Økonomi og miljø


Vi opplevde slik stanging omtrent annenhver gang vi gjennomførte kickdown ved gassdrift. Fenomenet var fullstendig fraværende ved bensindrift. Dermed slutter vi oss frem til at Volvo ikke er helt i mål når det gjelder gasstilførselen.

150.000 kilometer

Et av argumentene for Volvo V70 Bi-Fuel er de lave drivstoffutgiftene. Vi betalte kun 4,60 kroner per liter LPG. På samme stasjon kostet bensinen 8,77 kroner literen, nesten dobbelt så mye. Problemet er at motoren er svært glad i gass, i den forstand at den drikker 1,36 liter LPG per mil ved blandet kjøring. En ordinær V70 2.4 S nøyer seg med 0,96 liter bensin.

Derfor må man faktisk kjøre mer enn 150.000 kilometer før man har spart inn de 34.000 kronene det koster å få en gassmotor under panseret. Selv om du skulle kjøre hele 30.000 kilometer i året, vil du altså måtte eie bilen i mer enn fem år før investeringen begynner å gi avkastning.

Hvis vi kun legger rene økonomiske betrakninger til grunn, er det derfor kun drosjesjåfører og andre yrkessjåfører som vil tjene på å velge V70 Bi-Fuel.

Skuffende lav miljøeffekt

Økonomi og miljø


Men nå holdt vi på å glemme miljøaspektet. For LPG er jo et mer miljøvennlig drivstoff enn bensin, eller ...? Jo, LPG er i utgangspunktet renere enn bensin. Likevel, for V70 Bi-Fuel sitt vedkommende, er reduksjonen i utslipp skuffende liten.

Mens en ordinær V70 2.4 S slipper ut 229 gram CO2 (karbondioksid) per kilometer, slipper en gassdrevet V70 ut 221 gram, en forskjell på kun 8 gram. Og når man fôrer V70 Bi-Fuel med bensin, slipper den faktisk ut 244 gram, 15 gram mer enn sin bensindrevne slektning.

Høyere CO-utslipp

Heller ikke når det kommer til CO (karbonmonoxid) har LPG-motoren grunn til å slå seg på motordekslet. Den slipper faktisk ut 0,505 gram CO per kilometer, mot bensinmotoren som nøyer seg med 0,336 gram.

HC (hydrogenkarbon)-utslippene er nærmest identiske for de to motorene og dermed er det bare når det gjelder NOx (nitrogenoxid) at LPG-motoren virkelig gjør det godt. Mens bensinmotoren slipper ut 0,017 gram per kilometer, nøyer LPG-motoren seg med 0,009.

Monner lite

Økonomi og miljø


Det er bra at Volvo forsøker å komme miljøet til hjelp. Det er også flott om enkelte faktisk kjøper V70 Bi-Fuel av miljøhensyn. Men det monner dessverre svært lite - både i den lille og den store sammenhengen.

V70 Bi-Fuel er altså ikke noe must verken for økonomen eller for miljøverneren. I tillegg er V70 Bi-Fuel belemret med et par ulemper vi ennå ikke har nevnt. Les mer om disse ulempene her.