Også Mitsubishi med billig bilforsikring

Mens Storebrand og Gjensidige klynger seg til tradisjonelle bilforsikringsformer, kommer stadig nye aktører på banen med nye og enklere systemer.

Det er ikke noen nyhet at Mitsubishi tyr til utradisjonelle virkemidler for å forsøke å tiltrekke seg kunder. Mitsubishi-kunder har lenge fått fem år/100.000 kilometer nybilgaranti. Fra og med september i fjor fikk kundene i tillegg gratis service i fem år/60.000 kilometer. Nå introduserer Mitsubishi i samarbeid med Dial også en rimelig bilforsikring.

To forutsetninger

Det er imidlertid knyttet to viktige forutsetninger til den spesielle forsikringen. Du må ha opparbeidet deg minimum 50 prosent bonus i ditt nåværende selskap. I tillegg må du være minimum 23 år gammel. Det er med andre ord liten grunn for de yngste til å storme til nærmeste Mitsubishi-forhandler.

Kun to priser

Oppfyller du imidlertid disse kravene, har du muligheten til å tegne en helt ny type bilforsikring. Mitsubishi/Dial opererer nemlig kun med to priser, 3.500 kroner for Oslo-borgere, og 3.000 kroner for alle andre. Denne prisen gjelder uavhengig av om det er snakk om en Lancer, en Carisma eller en Pajero - og uavhengig av hvor stor motor du har. Prisen gjelder både nye og brukte biler og inkluderer 320 kroner i personskadeavgift til Staten.

4.000 i egenandel

For denne summen får du full kasko, 20.000 kilometer kjørelengde og leiebil i 10 dager ved kaskoskade. Egenandelen er imidlertid ikke spesielt lav - 4.000 kroner. Hvis føreren er under 23 år, øker den til 7.000 kroner.

Skiller seg ut

UNIKT: Mitsubishi/Dial opererer med to priser, 3.500 kroner for Oslo-borgere, og 3.000 kroner for alle andre. Denne prisen gjelder uansett hvilken bilmodell og motor du velger.
UNIKT: Mitsubishi/Dial opererer med to priser, 3.500 kroner for Oslo-borgere, og 3.000 kroner for alle andre. Denne prisen gjelder uansett hvilken bilmodell og motor du velger. Vis mer

Det mest interessante med denne forsikringen er enkelheten. Både OBOS, Norsk Familieøkonomi og Toyota har vært med på å gjøre bilforsikring enklere. Men felles for dem alle er at prisene varierer avhengig av hva slags bil du har. OBOS legger nybilprisen til grunn, mens Norsk Familieøkonomi vektlegger motorstørrelsen. Toyota skiller mellom ulike bilmodeller.
Mitsubishi har fullstendig kuttet ut differensieringen, og dette er noe helt nytt. Resultatet er at forsikringen blir relativt lite lønnsom for eiere av en liten Mitsubishi, mens eiere av en stor og dyr modell kan glede seg over en meget lav pris sammenlignet med hva vedkommende ville ha fått hos konkurrentene.

Bonus-krav ødelegger

Mitsubishi har begrenset kjørelengden til 20.000 kilometer. Selv om dette er relativt langt, tilbyr alle de overnevnte konkurrentene fri kjørelengde. Mitsubishi er også den eneste av disse som diskriminerer Oslo-borgere.
Men den aller største ulempen med Mitsubishi-forsikringen er kravet om 50 prosent bonus. For har man klart å opparbeide seg så mye som 50 prosent bonus hos sitt gamle selskap, er det sannsynligvis ikke så mye å spare på å hoppe over til Mitsubishi/Dial.
Hadde imidlertid dette kravet blitt fjernet, tror vi Mitsubishi hadde hatt mye større sjanser til å oppnå sitt mål - nemlig å selge flere biler gjennom å lokke med en rimelig bilforsikring.

Relaterte saker:
Stadig nye aktører tilbyr billig bilforsikring

OBOS Bilforsikring: Full forvirring og nye krav

Forsikring på bilreisen: Hvordan dekke det meste