Så kom den åpne 4-serien: Den er bredere, lavere og visstnok mer stillegående enn sin forgjenger, kabriokupé-versjonen av forrige generasjon 3-serie. Foto: BMW
Så kom den åpne 4-serien: Den er bredere, lavere og visstnok mer stillegående enn sin forgjenger, kabriokupé-versjonen av forrige generasjon 3-serie. Foto: BMWVis mer

Også BMWs åpne 4-serie er en kabriokupé

Lanserer 4-serie kabriolet i november.

Det lå i kortene da nye 4-serie ble lansert, at den som sin forgjenger 3-serie Coupé ville få en takløs avlegger. Eller rettere sagt, en versjon med nedfellbart tak. Og her er den.

LES OGSÅ:

Ingen kalesje

Som sin forgjenger dreier det seg om en kabriokupé, altså en kabriolet som forvandles til kupé med metalltak med et tastetrykk. Denne forvandlingen skal i dette tilfelle foregå på 20 sekunder, ifølge produsenten. Taket, som er i tre deler, kan senkes i hastigheter opp til 18 kilometer i timen - noe som ikke imponerer oss voldsomt.

Nå er BMW i8 offisiell, Se den, og les detaljene her!

ELEGANT FORVANDLING: Det tredelte taket til BMW 4-serie kabriolet heves eller senkes på 20 sekunder. Foto: BMW
ELEGANT FORVANDLING: Det tredelte taket til BMW 4-serie kabriolet heves eller senkes på 20 sekunder. Foto: BMW Vis mer

Mye kjent fra kupéen

Det har lite for seg å gjengi all informasjonen BMW har sendt oss i form av en svært omfattende pressemelding. Med unntak av de detaljene som er spesifikke for den åpne utgaven, er nemlig det meste ved bilen hentet direkte fra den lukkede versjonen - BMW 4-serie Coupé.

Den kan du lese mer om her i vår test av BMW 4-serie.

Så kom den åpne 4-serien: Den er bredere, lavere og visstnok mer stillegående enn sin forgjenger, kabriokupé-versjonen av forrige generasjon 3-serie. Foto: BMW

Mer stillegående

For den som syntes 3-serie Convertible var vel støyende, kan det være interessant å vite at nykommeren har fått mer støyabsorberende polstring i taket, hvilket skal ha redusert støynivået med opptil to decibel.

I likhet med sine konkurrenter fra Mercedes, har bilen et slags "varmluftsskjerf", for kjølige dager for de ekstra pysete kabriolet-førerne. For øvrig er bagasjerommet utstyrt med en smart innretning for enklere inn- og utlasting av bagasje når taket er nede - ikke at det er plass til så voldsomt mye, som bildene gir en indikasjon på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW viser ladbar SUV: X5 eDrive

ELEGANT FORVANDLING: Det tredelte taket til BMW 4-serie kabriolet heves eller senkes på 20 sekunder. Foto: BMW

En diesel, to bensin

Motorene er i denne omgang begrenset til to firesylindrede (én bensin og én diesel), og en rekkesekser - den samme vi testet kupéen med - i 435i. Sistnevnte er en 3-liter på 306 hestekrefter. 428i stiller med 245 hester og 420d med 184 (sannsynligvis også med en 163 hk-versjon i Norge).

Først til California

Nye 4-serie kabriolet skal vises først på bilutstillingen i Los Angeles i november - der borte er det vel marked for slikt også på denne tiden - mens vi for vår del kan vente den hit på vårparten 2014.

Nede i Europa regner man med et pristillegg på 15.000 - 25.000 kroner , så det vil bli minimum det vi snakker om her i landet. Det er ennå ikke klart hvor mye ekstra avgifter som eventuelt vil bli utløst av endringer i vekt/utslipp.