Og vinneren er...

Fiat Punto 80 ELX, Volkswagen Polo 1,4 Comfortline, Toyota Yaris 1,3 Sol og Opel Corsa 1,4 16V Sport. Fire biler, og en som vinner.

Og vinneren er...
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det skiller 19.100 kroner mellom Fiat Punto 80 ELX og Opel Corsa 1,4 Sport. Det er mye penger i denne klassen. For det betyr at Fiat koster 161.900 kroner, mens Opelen koster 181.000 kroner. Dermed blir rett og slett sportsutgaven av Corsa for dyr til å hevde seg i dette selskapet - underholdningsverdien bilen har til tross.

Og skulle du ønske deg fem dører på Corsa koster det ytterligere noen tusen.

Dyr Polo

Men prisen for Corsa kan likevel forsvares. Den har tross alt testens sterkeste motor. Med det som bakgrunn blir de 171.120 kronene som Volkswagen forlanger for Polo i overkant, selv om Toyota Yaris med sin prislapp på 171.900 kroner, er noen hundrelapper dyrere enn sin tyske rival.

3 års garanti på Fiat og Toyota

Men bilhold er mer enn priser. Det er også et spørsmål om garantier, og der kommer både Opel og Volkswagen dårlig ut. Ett lusent år nybilgaranti er alt hva de kan tilby sine kunder. Til sammenlikning tilbyr Toyota og Fiat 3 år eller 100.000 kilometer.

Mer likt blir det når vi sammenlikner rust- og lakkgarantiene. For alle, med unntak av Fiat, har 12 års garanti mot gjennomrusting. Fiat kommer dårligst ut med 8 år. Lakkgaranti på 3 år har imidlertid Fiat sammen med Volkswagen og Toyota. Opel-eiere er bare beskyttet i ett år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vårt valg er Fiat

Dermed er det lett å kåre en vinner. Ikke bare er Punto genial med sin "CITY" funksjon som gjør styringen lettere, den har også et vell av smårom og den er komfortabel. Når den i tillegg har best nybilgaranti, sammen med Toyota, og er testens rimeligste bil seiler den forbi både Volkswagen Polo 1,4 Comfortline, Toyota Yaris 1,3 Sol og Opel Corsa Sport.

Den er rett og slett småbiltestens klare vinner, og vårt soleklare valg dersom vi skulle kjøpt småbil i dag.