Offshore Klasse 1: Hva er det?

Klasse 1 er den råeste offshore-klassen der båtene er kapable til hastigheter over 250 km/t. I helgen stilte 12 båter på startstreken i Oslo. Hva slags båter er dette egentlig?

Offshore Klasse 1: Hva er det?

For at en båt skal kunne ferdes i vannet i 150 knop må skrog, så -vel som motor og drev konstrueres noe annerledes enn slik det gjøres på en vanlig norsk snekke.

Klasse 1 = Katamaran

Union Internationale Motoautique (U.I.M.) har satt visse krav til skrogene som deltar i Offshore Klasse 1. Blant annet skal skroglengden være minimum 39 fot, men heller ikke lenger enn 48 fot. Minimumsvekten er rundt 5.000 kg, avhengig av om det er en diesel- eller en bensinmotor som sitter i hekken.

Utover disse kravene er det stort sett fritt frem: Hvordan båten skal konstrueres er opp til de ulike lagene. Lenge var Offshore Klasse 1 dominert av single skrog med dyp V-bunn. Denne skrogkonstruksjonen skulle skjære sjøen og på den måten forminske vannfriksjonen. Sent på 70-tallet satte en katamaran den nye standarden for Offshore klassen: Luftrommet mellom de to skrogene gjorde at båten løftet seg fra vannet i høye hastigheter. Den fløy rett og slett over bølgene i stedet for gjennom dem. I dag tenker ikke engang deltagerne i Klasse 1 på å kjøre noe annet enn katamaran. Konstruksjonen er rett og slett raskere.

2.300 hk

Før start må motorene sjekkes
Før start må motorene sjekkes Vis mer

Også når det gjelder motorene har U.I.M. gitt sporten noen retningslinjer: Slagvolumet på bensinmotorene skal ikke overskride 16,4 liter. For dieselmotorene er begrensningen satt til 32,8 liter. Det er ingen effektbegrensninger, men man tar som regel ut 950 hk av hver av de to bensinmotorene i en katamaran. Dieselmotorene kan derimot yte opptil 2 x 1.150 hk.

Blant motoralternativene er det vanlig å velge mellom å motorisere hekken med to V12ere fra Lamborghini med et slagvolum på 8 liter, eller to turbodieselmotorer fra Seatek, hver på 10,3 liter.

Begge disse motorene er kapable for over 250 km/t. Men drivstoffet forsvinner også fort i slike hastigheter: Drivstofftanken blir lenset med 600 liter i timen når båtene kjøres maksimalt. Og maksimalt kjøres de!

Lengde (gjennomsnitt)  13,6 m
Bredde (gjennomsnitt) 3,6 m
Vekt (gjennomsnitt) 5.400 kg
Materiale  Glassfiber, karbon kevlar eller aluminium