Offroad-Porsche: De første bildene

Porsche har ingen problemer med å få avsetning på verken Boxster eller 911, til tross for stive priser. I løpet av neste år lanserer derfor Porsche nok en modell.

Bildet er manipulert.
Bildet er manipulert. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den nye modellen har fått navnet Cayenne, og blir dermed navnebror med både hovedstaden i Fransk Guyana og et berømt pepper. Ifølge våre venner i Automedia vil bilen bli satt i produksjon allerede til neste år. Den nye Porsche-fabrikken utenfor Leipzig skal ifølge Automedia produsere mellom 20.000 og 25.000 Cayenner i året, og bilen blir dermed tallrik nok for å bli en irriterende konkurrent for både Mercedes-Benz M-klasse og BMW X5.

Volkswagen-Porsche

Ryktene vil ha det til at bilen skal bygges på samme plattform som Volkswagens planlagte firehjulstrekker Colorado. Cayenne vil sannsynligvis også bli utrustet med kraftige Volkswagen-motorer.

Det er ingen grunn til å bli skuffet over at Porsche velger å utstyre Cayenne med drivkilder fra Volkswagen-konsernet. Konsernet besitter blant annet en turbomatet, 2,7-liters V6-motor. Under panseret på Audi A6 yter denne 250 hestekrefter. Volkswagen lanserte også nylig en ny fireliters V8-motor, som nå er å finne i Passat W8. Denne motoren yter 275 hestekrefter.

I tillegg arbeider Volkswagen-konsernet med både en seksliters W12-motor (420 hk) og en åtteliters W16-motor (1.001 hk). En ny femliters V10 turbodiesel-motor er også på trappene. Denne skal yte 313 hestekrefter og voldsomme 750 Nm.

Avanserte differensialer

Offroad-Porsche: De første bildene

Automedia mener også å vite at Porsche Cayenne vil få en elektronisk styrt senterdifferensial, som skal fordele kraften effektivt mellom for- og bakaksel. Også for- og bakaksel vil etter alt å dømme bli satt opp med elektroniske differensialer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftfjæring

Grunnversjonen av Cayenne blir utrustet med ordinær fjæring, mens luksusvariantene trolig vil få et pneumatisk fjæringssystem. En av fordelene med luftstyrte fjæringssystemer, er muligheten for å heve bilen når man trenger ekstra bakkeklaring. Cayenne skal kunne heves med inntil 11 centimeter når dette skulle være nødvendig.

Prisene er selvsagt helt i det blå, men vi tar nok ikke mye feil hvis vi hevder at Cayenne vil bli drøy kost for ordinære lønnsmottakere.

Relaterte artikler:

  • Omtale av Volkswagen Colorado
  • Her finner du flere Porsche-nyheter
  • Her finner du våre Porsche-tester