Mercedes-Benz GLA skal vises for massene på bilutstillingen i Frankfurt i september.  Foto: Produsenten
Mercedes-Benz GLA skal vises for massene på bilutstillingen i Frankfurt i september. Foto: ProdusentenVis mer

Offisiell: Mercedes-Benz GLA

Fra kompaktbil er du kommet, til SUV skal du bli.

Markedet for kompakte SUV-er er i sterk vekst, men ikke alle produsenter har en slik bil. Hva gjør man så?

LES OGSÅ:

Jo, man tar det man har, jekker den med litt lengre fjærer og dempere, og monterer deretter litt røffere skjermbreddere til å dekke de ekstra store hjulene.

Dette var kortversjonen av hvordan Mercedes-Benz lagde den nye SUV-en GLA, basert på en standard A-klasse.

Også det visuelle ytre minner sterkt om en vanlig A-klasse. Mercedes-Benz oppgir GLA sine vitale mål til å være 4,42 meter lang, 1,8 meter bred, og 1,5 meter høy.

Barskere blir det bare ikke

Mer detaljert

Riktig så lett er det dessverre ikke å lage en ny bil, for GLA innholder også noen interessante nyheter. Den får blant annet mulighet til å huse det nye permanente systemet for firehjulsdrift, naturligvis kalt 4Matic. Dette er blant tilbehøret, for bilen kommer også med kun forhjulsdrift, for den som ikke ønsker drift på alle fire.

Se bilder av nye GLA:

Foto: Mercedes-Benz
Man kjenner igjen interiøret i Mercedes GLA fra A-klassen, men SUV-en er en romsligere bil. Inngangsbilletten til GLA-klassen koster 390.000 kroner - men frakt og leveringsomkostninger kommer da i tillegg. Foto: Daimler
Mercedes-Benz GLA skal vises for massene på bilutstillingen i Frankfurt i september. Foto: Produsenten

Les test av Mercedes-Benz A-klasse

Når vi først er inne på tallet fire, så kan det også nevnes at bilen blir å få med fire alternative motorer. Dette er bensinmotorene GLA 200 og GLA 250, pluss dieselalternativene GLA 200 CDI og GLA 220 CDI. Firehjulstrekk blir kun mulig å få i kombinasjon med den sterkeste motoren i hver av leirene, GLA 250 og GLA 220 CDI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har ikke glemt å ta i

Selv om GLA bærer preg av å være en SUV, så er det også en bil med fraspark. En GLA 250 4Matic gjør eksempelvis 0-100 km/t unna på 6,5 sekunder, noe ingen trenger å skamme seg over. Dette er for øvrig den samme motoren som sitter i A 250 Sport, en bil man nesten må klassifisere i det man på folkemunne kaller GTI-klassen.

Sammenligningstest: A-klasse mot de argeste konkurrentene

Smarte løsninger

En bil som gir inntrykk av å være barsk må også ha barskt utstyr. Først av alt kan selvfølgelig GLA bli å få med MB sin kjente 7-trinns DCT girkasse. Versjoner med firehjulsdrift er også utstyrt med en DSR-kontroll (Downhill Speed Regulation). En egen off-road funksjon gir deg også annen respons når det gjelder gasspedal og girskiftpunkter, for at du på den måten lettere skal ha kontroll.

Designelementer

Offisiell: Mercedes-Benz GLA

Innvendig vil Mercedes tilby bilen med andre pakkeløsninger enn på A-klasse. Utseendet vil også bli forskjellig, med andre materialvalg og farger. Utvendig hentyder Mercedes-Benz at GLA er starten på noe nytt. Dette skal være starten på et farvel til boksete design, noe MB egentlig har vært pådriver for frem til nå.

En av grunnene er å få ned luftmotstanden, som på GLA måler lave Cd 0,29. Dette igjen er med på å redusere forbruk, og dermed også utslippet, som på GLA er nede i 114 gram CO2 per kilometer.

Dette er C-klasse i "Norgesversjon"

Av øvrig utstyr vil en GLA by på det meste av hva vi finner i A-klasse. Spørsmålet er bare når bilen kommer til Norge, og hvor mye den skal koste. De svarene har vi foreløpig ikke.

Gromlyd i nye S-klasse

Mercedes-Benz har satt opp et motto for kundene av GLA;

Vekk fra den daglige rutinen. Ut på de tøffe veiene, stranden, og det løse underlaget.

Så vet vi i det minste det.