Offisiell: BMW 3-serie Touring

Norgesmodellen fra BMW er avduket. Her er stasjonsvognen av nye 3-serien.

Det gikk et lite sukk blant flere av de potensielle kundene til BMW da den nye 3-serien ble lansert. Først et begeistret sukk da de fikk se hva som kom, og deretter et sukk av skuffelse over at stasjonsvognen lot vente på seg. Men nå er den her, ferdig og offisiell, rett fra BMW.

LES OGSÅ:

Prøvekjørt: 3-serie sedan

For sporty familier

Til Norge kommer bilen først i september, og da med de kraftigste motorene. Noe senere dukker smør og brød-modellene opp, i både diesel og bensinversjoner. Det er likevel ingen tvil om at BMW skal fortsette å tilfredsstille den samme kundegruppen som tidligere, de som ønsker en familiebil som samtidig skal være litt over middels sporty for de med behov for ekstra plass.

Har du sett noe vakrere?

Se bildene utvendig:

BMW 3-serie

Oppblåst alle veier

Som de fleste nye biler som kommer på markedet, så er også denne større enn sin forgjenger. 10 prosent, sies det. Bagasjerommet er blåst opp til 495 liter, samtidig som lengden er økt 9,7 cm, og akselavstanden er strukket 5 centimenter, til 2,81 meter. Heretter skal det bli lettere å kjøre BMW stasjonsvogn på skiferie uten skiboks, for baksetet er nå delt inn i 40/20/40. Det betyr at du kan legge ned midtre del, og fortsatt er det god plass til en passasjer på hver side. I mange tilfeller kan dette bety farvel til skiboksen.

En åpenbaring fra BMW

Sterke alternativer

Av motoriseringer blir det, som i sedanen, mye 4-sylindrede varianter. I Norge kommer 320d på 184 hk og 380 Nm til å bli den rimeligste versjonen fra lanseringen av. Skulle ikke dette holde, så er 330d også med fra start, med 258 hk og et dreiemoment på 560 Nm.

De som tilber bensinmotorer får bare ett alternativ til å begynne med, i form av 328i på 245hk/350Nm. Uavhengig av motor, så blir det tre forskjellige utstyrsgrader, også her. Sport, Luxury, eller Modern. Deretter kan du hekte på en M Sport-pakke, i tillegg til M Sport chassis.

Se bildene innvendig:

Prøvekjørt: BMW ActiveHybrid 5

Firer med seks gir

Den mest spennende girkassen i nye 3-serien er antagelig den nye 8-trinnsautomaten. Denne er tilvalg på de fleste modeller som et alternativ til 6-trinns manuell. Dessverre må selv den mest utålmodige blant potensielle kunder slå seg til ro en stund til. Bilen kommer som sagt i september, og prisene er foreløpig ikke klare. Den som venter på noe godt…