OBOS Bilforsikring: Full forvirring og nye krav

Trygg-Hansa trodde de hadde sikret seg en av Norges minst skadeutsatte grupper da de inngikk forsikringssamarbeid med OBOS. I stedet sliter selskapet nå med et rush av kunder - kunder som de andre forsikringsselskapene er glade for å bli kvitt.

Den norske forsikringsbransjen skaket i grunnvollene da OBOS og Trygg-Hansa i september i fjor lanserte en helt ny type bilforsikring. Prisene var så lave at konkurrentene hadde vansker med å tro at det kunne være sant. (DinSide Økonomi skrev om forsikringen allerede 23.08.99. Du finner artikkelen her.) For mellom 2.000 og 4.000 kroner fikk OBOS-medlemmene full kasko, fri kjørelengde, lav egenandel og null bonustap ved kaskoskade. Prisen var den samme for hele landet. Og på toppen av det hele - 18-åringer fikk de samme betingelsene som alle andre.

Enorm pågang

Og resultatene lot ikke vente på seg. I løpet av noen få måneder hadde tusenvis av bileiere benyttet seg av tilbudet. Så langt alt vel. OBOS-medlemmer fikk en svært rimelig bilforsikring, og Trygg-Hansa fikk en mengde nye kunder.
Men så skjedde noe Trygg-Hansa ikke hadde tatt med i sine vurderinger. Tilbudet ble ikke bare kjent blant trauste OBOS-medlemmer, men også i resten av befolkningen. Ungdom og andre bilførere uten opparbeidet bonus oppdaget at de kunne spare tusenvis av kroner på å hoppe fra de store selskapene og over til Trygg-Hansa. De eneste de trengte å gjøre var å melde seg inn i OBOS. Dermed begynte OBOS og Trygg-Hansa å motta telefoner fra både privatpersoner og bruktbilforhandlere som bestilte OBOS-medlemsskap og bilforsikring i samme slengen.

Sprengte sentralbord

Den store tilstrømningen har ført til at Trygg-Hansa har blitt sittende med kunder som de andre selskapene er glade for å bli kvitt. Men ikke nok med det. I tillegg har den enorme pågangen nærmest sprengt sentralbordene hos både OBOS og Trygg-Hansa. I det siste har Trygg-Hansa daglig mottatt inntil 8.000 fakser og telefonsamtaler. Dette har ført til lang ventetid og redusert kundeservice hos både OBOS og Trygg-Hansa.

Tre måneder

NISSER PÅ LASSET: Slik fremstiller OBOS sine medlemmer. Og det var denne gruppen Trygg-Hansa trodde de hadde sikret seg da de innførte OBOS Bilforsikring. Det skulle imidlertid vise seg at de fikk både ungdom og andre høyrisikogrupper på kjøpet. Vis mer

- Hadde vi hatt aning om at det skulle bli en slik tilstrømning, hadde vi selvsagt gjort noen forbehold tidligere, sier en tydelig bekymret Ulf Lagerbäck, administrerende direktør i Trygg-Hansa.
Han har i løpet av et halvt år fått 15.000 nye bilforsikringskunder. Dette er langt flere enn både Lagerbäck og OBOS hadde forestilt seg. Tirsdag denne uken kom derfor meldingen om at det innføres krav om OBOS-medlemskap i minimum tre måneder før man kan tegne OBOS Bilforsikring.

Kalde føtter

Og det er tydelig at Trygg-Hansa og OBOS har fått kalde føtter. OBOS sine nettsider forteller klart og tydelig at det ikke er noe problem å forsikre bruktimporterte biler. Den eneste forutsetningen er at "den er importert via en forhandler i Norge samt at det aktuelle bilmerket forhandles i Norge." Men i praksis er det ikke like enkelt. Vi fikk hele tre forskjellige svar da vi ringte forskjellige kundebehandlere i OBOS. Det første svaret gikk ut på at det ikke var mulig å forsikre slike biler i det hele tatt. Neste saksbehandler ville kun forsikre bruktimporterte biler nyere enn 1998-modeller. Tredjemann mente at bruktimporterte biler måtte være utstyrt med elektronisk startsperre.

Individuell vurdering

Vi tok igjen kontakt med Ulf Lagerbäck i Trygg-Hansa. Han kunne bekrefte at det tredje svaret var det korrekte. Bruktimporterte biler må altså ha startsperre. Men i tillegg, forteller Lagerbäck, vil alle bruktimporterte biler bli utsatt for en individuell vurdering.
Vi har ikke funnet noe informasjon om disse forbeholdene på internettsidene til Trygg-Hansa eller Storebrand. Vi kjenner også eksempler på at bruktimporterte biler uten startsperre er forsikret gjennom OBOS/Trygg-Hansa. Vi mistenker derfor at disse kravene er innført som en følge av stor pågang fra kunder Trygg-Hansa godt kan klare seg uten.

Mulighet for prisøkning

Vi har snakket med flere kilder i forsikringsbransjen. De tviler alle på at Trygg-Hansa vil tjene penger på denne bilforsikringen. De tradisjonelle forsikringsselskapene lå allerede i fjor tusenvis av kroner over Trygg-Hansas priser. Til tross for dette var inntjeningen så dårlig at for eksempel Storebrand måtte heve sine bilforsikringspremier med over 10 prosent ved årsskiftet.

Vi spår derfor at Trygg-Hansa i løpet av relativt kort tid vil bli tvunget til å gjøre nye endringer i vilkårene. Alternativt tror vi at selskapet vil heve premiene. Hvis du likevel er interessert i å benytte deg av OBOS Bilforsikring, gjør du lurt i å melde deg inn i OBOS snarest, slik at du raskest mulig oppfyller vilkåret om tre måneders ansiennitet. Sjekk også når du har hovedforfall i ditt nåværende forsikringsselskap. Det er nemlig kun i sammenheng med hovedforfall at du kan bytte forsikringsselskap kostnadsfritt. Som nevnt bør du altså holde deg unna bruktimporterte biler hvis du ønsker å benytte deg at OBOS Bilforsikring. Og ikke minst, du bør ikke basere din økonomi på at Trygg-Hansa klarer å tilby deg like rimelige vilkår til neste år.

Prøv også den nye den nye tjenesten til Din Side Økonomi: "Tilbud om bilforsikring fra åtte selskaper!"