<b>FØRSTE GENESIS-MODELL:</b> Til nå har Genesis vært brukt som modellnavn i Hyundais egen produktkatalog. Men nå blir Genesis eget merke og skal få sin egen modellrekke - hele seks modeller de neste fem årene, loves det. Her er den første, Genesis G90, som skal lanseres i desember. Foto: HYUNDAI
FØRSTE GENESIS-MODELL: Til nå har Genesis vært brukt som modellnavn i Hyundais egen produktkatalog. Men nå blir Genesis eget merke og skal få sin egen modellrekke - hele seks modeller de neste fem årene, loves det. Her er den første, Genesis G90, som skal lanseres i desember. Foto: HYUNDAIVis mer

Nytt premium-merke lansert: Genesis

Det sør-koreanske stor-konsernet Hyundai lanserer nå sitt eget premium-merke.

Toyota var tidlig ute med Lexus. Nissan og Honda lanserte Infiniti og Acura og nylig kom sannelig et premium-merke fra Citroën også - DS.

Det er ikke nytt at bilprodusenter som i hovedsak lever av å produsere og selge biler for brede lag av befolkningen, sliter med å oppnå troverdighet hos de mest kravstore kundene.

Løsningen for er derfor ofte å skape et nytt merke, som ikke umiddelbart blir forbundet med de rimeligere modellene fra produsenten.

Hyundai-konsernet har lenge solgt store og mer luksuriøse biler i enkelte markeder og har til en viss grad lykkes med å få solgt sine store sedaner, som Hyundai Grandeur, Genesis og Equus, eller, fra søstermerket, Kia K9.

Les også: Hyundai har lansert en ny og bedre SUV - som vi har prøvekjørt.

Utfordre Mercedes

DAGENS MODELL: Slik ser Genesis ut i dag i sin siste utførelse som Hyundai-modell. Her observert av artikkelskribenten på gaten i Seoul. Denne selger allerede ganske bra i markeder som Korea og USA. Foto: KNUT MOBERG
DAGENS MODELL: Slik ser Genesis ut i dag i sin siste utførelse som Hyundai-modell. Her observert av artikkelskribenten på gaten i Seoul. Denne selger allerede ganske bra i markeder som Korea og USA. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ser man på trafikkbildet i for eksempel Seoul, hovedstaden i Sør-Korea, er det påfallende fort gjort å ta feil av en sort Hyundai Genesis med forkrommede lister og sotede vinduer, og en ditto Mercedes-Benz S-klasse. Det er likevel ikke til å komme forbi at overfor kunder som har god råd, klinger ikke Hyundai like bra som Mercedes-Benz. Hva gjør man da...? Som Toyota i sin tid og starter opp med et helt nytt og mer eksklusivt bilmerke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nå kommer altså bilmerket Genesis og kan starte med bortimot blanke ark rent image-messig, slik Lexus gjorde det den gang i 1988. Siden har Lexus klart å posisjonere seg på et like høyt nivå som de tyske premium-merkene i et så viktig marked som USA.

Les også: Hyundai lanserer serieproduksjon av hydrogendrevet-SUV

Toppdesigner på plass

STOLT ØYEBLIKK: Nestkommanderende og sannsynlig neste toppsjef i Hyundai-konsernet, Chung Eui-sun annonserer skapelsen av luksusmerket til Hyundai.Genesis kommer fra gresk og kan oversettes med opprinnelse eller begynnelse. Foto: HYUNDAI
STOLT ØYEBLIKK: Nestkommanderende og sannsynlig neste toppsjef i Hyundai-konsernet, Chung Eui-sun annonserer skapelsen av luksusmerket til Hyundai.Genesis kommer fra gresk og kan oversettes med opprinnelse eller begynnelse. Foto: HYUNDAI Vis mer


Hyundai tar et skritt videre i forhold til det som skjedde i 1988 og tenker premium-design på høyt nivå med en gang. Derfor har de hentet inn et av de største navnene i bildesign-kretser, belgieren Luc Donkerwolke, og gitt ham ansvaret for å overse hele designstrategien til det nye premium-merket. Donkerwolke er ingen hvemsomhelst - han har fartstid fra, blant andre, Peugeot og Skoda, senere Volkswagen-konsernets premium-merker Bentley og Lamborghini.

Sjekk for eksempel vår prøvekjøring av denne råtassen signert nettopp Donkerwolke...

VIKTIG: Merkevare er alfa og omega om man ønsker å selge et produkt til mer velstående og kresne kunder. Hyundai håper denne logoen vil gjøre susen. Foto: HYUNDAI
VIKTIG: Merkevare er alfa og omega om man ønsker å selge et produkt til mer velstående og kresne kunder. Hyundai håper denne logoen vil gjøre susen. Foto: HYUNDAI Vis mer


Må peke fremover

Vi har ikke mye erfaring med de store Hyundai- og Kia-modellene her i Europa, og det er ikke minst fordi Europeere er mer opptatt av historikk hos et bilmerke når det gjelder image. Lexus har så smått greid å skape seg mer enn bare en nisje her og vi ser ikke bort fra at Genesis kan gjøre noe lignende.

Med V8-motorer på over 400 hestekrefter og en lengde på fem meter, som dagens toppmodell fra Hyundai, er det opplagt at man stiller med et handicap om man ikke heter Mercedes-Benz, BMW, Audi eller Jaguar. Men med fremtidens teknologi og fornyet design i tillegg til et nytt og velklingende navn - hvem vet?

Det gjenstår å se om produsenten takler alle disse utfordringene allerede i de kommende fem årene.

Flere bilder:

MED BRASK OG BRAM: Her vises lanseringen av det nye bilmerket Genesis, som fant sted for kort tid siden.Genesis blir det koreanske motstykket til japanske Lexus. Foto: HYUNDAI
STOLT ØYEBLIKK: Nestkommanderende og sannsynlig neste toppsjef i Hyundai-konsernet, Chung Eui-sun annonserer skapelsen av luksusmerket til Hyundai.Genesis kommer fra gresk og kan oversettes med opprinnelse eller begynnelse. Foto: HYUNDAI
BENTLEY-INSPIRERT? I alle fall ser de første skissene av Genesis G90 imponerende ut med klassiske linjer og en relativt massiv form. Foto: HYUNDAI
I FARTA: Dagens Genesis er åpenbart allerede designet som premium-modell. Her er den i sitt rette element på veien i USA, som har bidratt mye til at bilen allerede er blitt solgt i 360.000 eksemplarer. Foto: HYUNDAI
BLIR G80? Interiøret i dagens Genesis, som vi ser her, kan bli videreført i første omgang i en Genesis G80. Foto: HYUNDAI
KONSERVATIV: Klassisk premium, det er hva Hyundai i dag ønsker å tilby med Genesis. Foto: HYUNDAI
DE KAN DET: Hyundai er ikke nybegynner innen premium - de har bare ikke hatt det riktige merket. Her ser du interiøret i en Hyundai Equus (selges ikke i Norge). Foto: HYUNDAI
KLARE SEG SELV: Som Hyundai har produsenten måtte låne luksus-image fra andre - som her Hermès på bilutstillingen i Seoul. Med Genesis-merket skal det kunne bære seg selv. Foto: HYUNDAI
FØRSTE GENESIS-MODELL: Til nå har Genesis vært brukt som modellnavn i Hyundais egen produktkatalog. Men nå blir Genesis eget merke og skal få sin egen modellrekke - hele seks modeller de neste fem årene, loves det. Her er den første, Genesis G90, som skal lanseres i desember. Foto: HYUNDAI
DAGENS MODELL: Slik ser Genesis ut i dag i sin siste utførelse som Hyundai-modell. Her observert av artikkelskribenten på gaten i Seoul. Denne selger allerede ganske bra i markeder som Korea og USA. Foto: KNUT MOBERG
Foto: HYUNDAI
Foto: HYUNDAI