Nytt liv for Evinrude og Johnson

Rett før jul ble OMC, som blant annet produserte motorene Evinrude og Johnson, slått konkurs. Nå er det kriserammede selskapet endelig solgt.

Etter en relativt udramatisk budrunde, la amerikanske Genmar og kanadiske Bombardier til slutt 95 millioner amerikanske dollar på bordet. 9. februar ble budet godkjent av en amerikansk domstol.

Det er nå klart at Genmar overtar produksjonen av båtene, mens Bombardier tar over varemerkene Johnson og Evinrude, inkludert FICHT-teknologien.

Nekter å kommentere

Kanadierne er for øyeblikket svært beskjedne med å kommentere kjøpet. De nekter å røpe når produksjonen av de kjente motorene kan starte igjen.

- Vi vil ikke kommentere kjøpet før handelen blir godkjent av FTC (en føderal handelskommisjon, red. anm.), sier en talskvinne for Bombardier til Boating Industry International Online. Godkjennelsen er ventet å komme i løpet av de nærmeste ukene.

Til tross for at Bombardier ikke ønsker å snakke med pressen, bekrefter kilder DinSide har snakket med at det kanadiske selskapet allerede nå forbereder å starte opp produksjonen.

Forurenset

Hvor motorene skal produseres er imidlertid uklart. Området rundt den stengte motorfabrikken til OMC er nemlig så forurenset at amerikanske miljømyndigheter krever en kostbar opprydning før produksjonen eventuelt kan starte opp igjen.

- Svært positiv

Den norske importøren av Evinrude og Johnson er fornøyd med resultatet av konkurssaken mot OMC:

- Vi ser svært positivt på dette med hensyn til våre produkters fremtid, skriver importøren i et brev til sine forhandlere.

Til DinSide forteller importøren at det det foreløpig ikke er noe problem å levere de amerikanske motorene.

Relaterte artikler

  • Exit Evinrude og Johnson?
  • Evinrude mot strømmen
  • Påhengere anno 2001