Nyskapende Opel Signum

Opel hevder at Signum er en ny klasse. Det har de i stor grad rett i. Vårt førsteinntrykk er at Signum kombinerer allsidighet, praktiske løsninger og kjøreglede på en god måte.

Nyskapende Opel Signum
Nyskapende Opel Signum
Nyskapende Opel Signum
Nyskapende Opel Signum
Nyskapende Opel Signum


BERLIN (DinSide Motor): Det høres kanskje ut som vi tar hardt i nå, men det er den beste beskrivelsen vi kan kan komme på. I tillegg kan du også velte deg i et enormt motorutvalg.

Fleksibel

Dette er ikke en veldig stor bil, men deler mange mål med Vectra. Lengden på Signum er 4.636 millimeter og er dermed 40 millimeter lengre enn Vectra sedan. Akselavstanden er derimot hele 130 millimeter lenger og er tilfeldigvis den samme som i kommende Vectra stasjonsvogn. Denne plassen er i sin helhet disponert til enten baksetepassasjerene eller til bagasjerom. Det kommer av at alle tre plassene i baksetet kan justeres individuelt 130 millimeter frem og tilbake. Både forsetene og baksetene kan også felles ned slik at det blir en mer eller mindre rett flate helt fra bagasjerommets start og frem til dashbordet. Totalt blir dette en svært brukervennlig kupe. Denne fleksibiliteten er standard på alle modeller.

Femseter?

Vi førsøkte å kjøre en opelrepresentant opp i et hjørne ved å hevde at dette er en fireseter. Baksetet består nemlig av to gode seter på høyre og venstre side, og med kun en smal stripe i midten. Han stod på sitt, men kom litt på vikende front da vi målte bredden på midtsetet. Her det i praksis kun plass til et barn og baksetet er ikke konstruert for tre voksne.

Stort motorprogram

Signum leveres med syv forskjellige motorer fordelt på tre dieselmotorer og fire bensinmotorer. Minste motor er en 1,8 liter med 125 hestekrefter, som det er naturlig å tro blir bestselgeren. Neste variant er en 2,2 liter med direkte innssprøytning og 155 hestekrefter. Sterkeste firer er en toliter med turbo og 175 hestekrefter. Skal du ha noe som trøkker litt, men som ikke koster blod bør dette være en mulighet. Modellen med 3,2 liters blokk og 211 hestekrefter koster rundt 150.000 kroner mer enn 175 hesteren og er for spesielt interesserte.

På dieselsiden er inngangsmotoren en toliter med 100 hestekrefter. Dette blir ingen rask bil, men legger du på 35-40.000 får du en 2,2 liters motor med 125 hestekrefter og 280 newtonmeter. Er du på jakt etter en dieselracer kan du også få en treliters V6-er med 177 hestekrefter og 370 newtonmeter. Da er vi på priser rundt der toppmodellen med bensinmotor også ligger, litt over 500.000 kroner.

Kjøreopplevelsen

Opel Signum er en sportslig bil, og for å være sikker på vi skulle sitte igjen med det inntrykket, var det kun den største bensin motoren og den største dieselmotoren som var tilgjengelig for prøvekjøring. Den første dagen startet vi med treliters diesel motor. Denne er standardutstyrt med sekstrinns girkasse, og den gikk veldig fort på 3.000 omdreininger i sjette gir. Mye fortere enn du kan kjøre i Norge. Det som imponerer er det lave støynivået. Det er veldig stille, og det er vindstøyen som er mest fremtredende. Vi noterer også at seteryggen blir markant følbar under akselerasjon. Maksimalt dreiemoment ligger fra 1.900 til 2.900 omdreininger, men i praksis drar motoren skikkelig fra 1.700 til 4.000 omdreininger.

Dagen etter var det 3,2-literen som skulle til pers. Etter den veldig positive opplevelsen med dieselmotoren dagen før var forventningen høy. Det ble ingen nedtur, men dieselmotorene er så bra at de lett konkurrerer ut bensinmotorer til samme pris. Bensinmotoren er bedre på en ting, og det er akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen. Fleksibiliteten på dieselmotoren er på den andre siden flere klasser over. For eksempel en akselerasjon fra 80 til 120 kilometer i timen. Her er dieselmotoren overlegen.

Sportslig

Rundt Berlin har veiene nesten ikke svinger i det hele tatt. De er tydligvis tegnet med linjal og lagt der det passet best uten hensyn til omgivelsene. Derfor ble det vanskelig å få kjent skikkelig på bilen, men litt kan vi si om oppførselen. Den er veldig fast og sportslig. Den leveres ikke med mindre en 16-tommers felger, og velger du Sport eller Cosmo er 17-tommers felger standard. Den sitter godt og krenger svært lite. Motorveier kjørte vi mye på, og den ligger godt på veien selv i unorske hastigheter. Retningstabiliteten er god, og bremsene skrubber skikkelig.

Utstyr og varianter

Signum har helt fra den mest stusslige varianten alt nødvendig utstyr med i prisen. Elektronisk stabilitetskontroll, åtte kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, fleksible bakseter som omtalt, korsryggstøtte på førersete, lyktespylere, sentrallås, setevarme, høyde- og lengdejusterbart ratt og elektriske drevne vinduer foran og bak. Det du trenger ekstra er takrails (1.500 kroner) og radio med CD-spiller (5.500 kroner).

Signum Sport har i tillegg blant annet: 17-tommers felger, synlige eksosrør, 20 millimeter senket karosseri, tåkelys, skinntrukket ratt og "setepakke".

Signum Elegance har i tillegg blant annet: Elegance felger, tåkelys og "setepakke".

Signum Cosmo har i tillegg blant annet: 17-tommers felger, skinninteriør, tåkelys, skinnratt, regnsensor og automatisk nedblendbare speil og "setepakke".

Setepakke består av korsryggstøtte samt åtteveis justering på høyre sete foran.

Hele Signumpaletten lanseres i Norge 5. juni.

Store bilder av Signum finner du her.

Priser og modelloversikt finner du her.