Nyhet: Yamaha med direkte innsprøytning

Mitsubishi var først ute av bilprodusentene med sine direkteinnsprøytede GDi-motorer. På båtsiden er Yamaha først ute med HPDI - High Pressure Direct Injection - og de samarbeider med Mitsubishi.

Direkte bensininnsprøytning har mange fordeler sammenliknet med konvensjonell innsprøytning, men for din lommebok betyr kanskje det reduserte forbruket mest - og siden du er et båtmenneske vil naturlig nok vissheten om at utslippene også er redusert varme.

Bedre forstøvning

I dag kan Yamaha levere HPDI- systemet i tre ulike utenbordsmotorer; en 150 hester, en 200 hester og i en 150 hester V-Max motor. De seks sylindrene er ordnet i en V, og slagvolumet på to-taktsmotorene er 2,6 liter.

Sammenliknet med konvensjonelle innsprøytningssystemer, som jobber med et arbeidstrykk fra seks til 17 bar, jobber HPDI-motorene med et innsprøytningstrykk på 48 bar. Dermed forstøves bensinen bedre enn på konvensjonelle systemer. Fordelene er en mer effektiv forbrenning som igjen betyr lavere drivstofforbruk og ikke minst utslipp - motoren skal for eksempel greie kravene til utslipp som trer i kraft i 2006.

Prisene

Prisen på Yamaha 150 V-Max HPDI er foreløpig ikke fastsatt, men det er ikke grunn til å tro at den vil bli vesentlig dyrere enn de 143.113 kronene som er veiledende pris på Yamaha 150 HPDI. For Yamaha 200 HPDI er veiledende pris 173.022 kroner.