Nyhet: V8 Tdi i Audi A8

Luksusbilen til Audi begynner å trekke på årene, men det forhindrer ikke Audi i å putte inn nye motorer. Siste skudd på stammen er en 3,3 liters dieselmotor med 225 hestekrefter.

Nyhet: V8 Tdi i Audi A8


I miljøer hvor det frekventerer biler til en million kroner har ikke diesellyder vært spesielt populære. Det vil de vel kanskje ikke bli heller, men på A8 3.3 Tdi skal det være svært vanskelig å høre knattringen fra motorrommet. Er du riktig heldig hører du mest til de to turboene som mater hver sin sylinderrekke.

V8 Tdi

Endelig kommer A8 med skikkelig kraftig dieselmotor. Den nye V8-motoren på 3,3 liter yter 225 hestekrefter og har et dreiemoment på 480 Nm mellom 1.800 og 3.000 omdreininger i minuttet. Hver sylinder har fire ventiler, en turbo per sylinderrekke med variabel turbingeometri, Common Rail innsprøytning og ladeluftkjølere.

Ytelser og forbruk

Ytelsene ligger ikke tilbake for noen motorsterke bensinbiler. 0-100 kilometer i timen går unna på 8,2 sekunder og toppfarten vil ligge på 242 kilometer i timen.

Forbruket vil ligge temmelig lavt tatt i betraktning at dette er en stor og tung bil med både firehjulsdrift og automatgir. Ved blandet kjøring skal den nøye seg med 0,97 liter per mil.

Common Rail

I motsetning til V6 Tdi har V8 3.3 Common Rail innsprøytningssystem. Dette er en høytrykkspumpe som bygger opp et trykk på hele 1.350 bar i en felles innsprøytningsrampe for alle sylindrene -- i stedet for en pumpe pr. sylinder slik det er i V6 2,5 Tdi og de sterkeste versjonene av 1,9-litersmotoren fra VW med såkalt "pumpedyse"-teknologi.

Ved så høyt trykk vil alltid temperaturen på drivstoffet øke slik at det utvider seg. Dette problemet er løst med en egen dieselkjøler som gjør at temperaturen på dieselen holder seg lav.

Konkurrenter

Nyhet: V8 Tdi i Audi A8

BMW har vært på markedet en stund med sin 740 D. Denne bilen har også V8 motor med Common Rail innsprøytning og to turboladere. BMW 740 D har 245 hestekrefter og hele 560 Nm. Allikevel er de oppgitte data for ytelser nesten identiske med Audi 3.3 Tdi.

BMW klarer 0-100 kilometer i timen på 8,4 sekunder, 0,2 sekunder tregere enn Audi. Toppfarten er lik på begge biler, 242 kilometer i timen. BMW 740 D koster den nette sum av 1.095.000. Audi 3.3 Tdi Quattro koster 1.070.000, men da har du drift på alle hjul. Dyrt er det vel uansett!

Mercedes-Benz kommer også med en luksusdiesel. S 400 CDI yter 250 hestekrefter og 560 Nm og dette skal gi svært gode ytelser. Vi har ikke fått oppgitt priser og data på denne bilen enda.