Nyhet: Treliters turbodiesel i Saab 9-5

Motoren blir for første gang vist på bilutstillingen i Paris denne uken. Diesel er på kraftig fremmarsj i Europa og Saab vil tydeligvis ha sin del av kaka.

Nyhet: Treliters turbodiesel i Saab 9-5

  1. Stort bilde av motor


En av de store fordelene med den nye motoren skal være at den er lett og kompakt, og skal dermed passe godt til forhjulsdrevne biler.

3.0 V6

Den nye motoren har doble overliggende kamaksler per sylinderrekke og fire ventiler per sylinder. Både motorblokken og topplokkene er laget i aluminium for å tilfredsstille kravene til vekt. Motoren skal ha myk gange og lave utslipp som skyldes et common rail innsprøytningssystem, samt resirkulering av "kjølige" avgasser.

Effekten på motoren er lagt på 170 hester, noe som ikke er spesielt mye til å være en treliter. Den nye 530 D fra BMW får for eksempel 193 hester og et dreiemoment på hele 410 Nm.

Maks effekt inntreffer på 4.400 o/min og dreiemomentet på 350 Nm inntreffer allerede ved 1.800 o/min. VNT (variabel turbin geometri) gjør at kraften leveres hurtig og presist på alle turtall, noe som gjør at motoren får en sportslig karakter.

Mange varianter

Motoren skal leveres både i 9-5 sedan og stasjonsvogn (Estate). Det blir også mulig å velge mellom både automatisk gir og manuelt.

Priser og levering

Priser er det ingen som vet noe om enda, men en startpris på sedan vil kanskje ligge rundt 450.000 kroner. Levering blir antagelig høsten 2001 og det vil kanskje også dukke opp varebiler med denne motoren.

Tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Paris