Nye Auris Hybrid er ventet å få samme drivlinje som Prius.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Nye Auris Hybrid er ventet å få samme drivlinje som Prius. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Nyhet: Toyota Auris, anno 2013

Vi har sett den kommende Toyota Auris. Er den god nok til å hamle opp med resten?

Toyota Auris har rukket å bli i overkant av fem år gammel, men tross sin relativt unge alder har Toyota funnet det nødvendig å bytte den ut. Til nyttår kommer arvtakeren, men vi har allerede tatt en nøye titt på nykommeren.

LES OGSÅ:

Tøffe tider

Det såkalte kompaktsegmentet blir en av de absolutt tøffeste klassene i tiden som kommer. Så godt som alle de viktige aktørene har fått, eller er i ferd med å få en ny modell. Deriblant nye A-Klasse, Audi A3, Hyundai i30, Kia Cee’d, oppfrisket BMW 1-serie, og ikke minst nye VW Golf rett over nyåret. I tillegg er det en viktig konkurrent vi ikke må glemme, nemlig nye Volvo V40. Alt dette tilsier at Toyota skal få mye å bryne seg på, og det gir lite rom for middelmådigheter.

Se nye Toyota Auris:

Foto: Fred Magne Skillebæk


* Alle foto: Fred Magne Skillebæk

Navneleken

Den eksisterende Auris var den første generasjonen som i Norge fikk et annet navn enn det innarbeidede Corolla. Likevel er Corolla fortsatt å finne i sortimentet fra Toyota, men det er sedanen. Nykommeren skal også hete Auris, og blir i første omgang å få som hatchback. Stasjonsvognen følger først etter til neste sommer.

På lukket avdeling

Vi tok turen til et avsidesliggende fotostudio i Brüssel for å se på nykommeren. Store jernporter og strenge rutiner var en selvfølge. På forhånd hadde det glippet ut noen bilder fra en trykksak, og vi innså raskt av de lekkede bildene faktisk var av den nye Auris. I to omganger fikk vi gå nye Auris etter sømmene. Først Auris Hybrid, deretter en av dieselutgavene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TEST: Dagens Auris Hybrid

Klar slektning

Det er helt tydelig at nye Auris har slektskap til blant annet Avensis. Fronten har fått det samme designspråket, det samme med hekken. Hvorvidt dette vil treffe den europeiske kundegruppen midt i hjertet gjenstår å se, men det vil garantert Toyota-navnet gjøre. Sikkert som banken. I likhet med de fleste andre nye biler for tiden, så får også nye Auris LED kjørelys. I tillegg har den fått et panoramatak som Toyota selv mener er blant de aller største i klassen. Interiøret er derimot noe helt nytt fra Toyota, og vi klarer ikke helt å finne slektskap til noen av de andre bilene i sortimentet deres.

Dette er Toyota Auris Hybrid:

Nye Auris Hybrid er ventet å få samme drivlinje som Prius. Foto: Fred Magne Skillebæk
Det er som hybrid Toyota regner med å få solgt flest eksemplarer av nye Auris. Denne koster 251.000 kroner med navigasjon. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk


* Alle foto: Fred Magne Skillebæk

Det gode som forsvant

I den nå utgående Auris valgte Toyota en helt ny profil. De kjørte på med forhøyet midtkonsoll, og ergonomisk plassert girspak. På sett og vis var dette et friskt pust fra Toyota, og man fikk en rimelig førerorientert plass bak rattet. I den kommende Auris er alt dette fjernet, og man er tilbake på en nærmest urgammel oppskrift, med helt rett og oppreist instrumentpanel og dashbord, og en girspak plassert helt der nede i tunnelgulvet. Hvor ble det av alle lovordene om de gode løsningene fra forrige generasjon? I tillegg skinner det gjennom at materialvalget består av en plastikk som ikke kommer fra øverste hylle, selv om den er befengt med noen skinnlapper med kontrastsømmer her og der. Toppmodellen får sågar skinntrukket hele øvre del av dashbordet.

Dette sa vi i 2007

Brukervennlig

Anvendeligheten er det derimot lite å si noe på. Plassen er god for alle passasjerer, og det er lite å si på romfølelsen. Også i baksetet er det god plass. Selve sitteputen der bak er av den flate typen, noe som gir gode muligheter for tre passasjerer. Dog ikke tre barnestoler, men de som trenger den slags går antagelig ikke for en Auris uansett. Baksetet kan felles ned i 40/60-splitt, og har midtarmlene som kan felles opp. Når seteryggene felles ned har du et tilnærmet flatt bagasjerom tilgjengelig. Gulvet i bagasjerommet har to nivåer. Dette gir et ekstra rom om nødvendig, eller ekstra dybde dersom du fjerner gulvet. Inntreden fra bakluken er dessuten blitt enklere med en større luke enn tidligere, og bagasjerommet måler nå 360 liter. Den totale lastelengden er økt med 9 cm, og det er 2 cm bedre beinplass i baksetet.

Se Toyota Auris innvendig:

Slik ser den helt nye Toyota Auris ut innvendig. Den nye kompaktbilen fra Toyota vil bli Volkswagen Golfs hovedutfordrer i 2013. Foto: Fred Magne Skillebæk


* Alle foto: Fred Magne Skillebæk

Mest hybrid

Toyota forventer en generell miks som sier at hybrird, bensin og dieselutgavene vil splittes på omtrent 1/3 hver. I Norge blir nok situasjonen noe annerledes. Her vil hybridversjonen spise langt større andel enn de andre. Denne er for øvrig den samme 1,8-liters løsningen vi kjenner igjen fra Prius og den utgående Auris. Ut over dette vil vi være to dieselmotorer, en 1,4 og en 2-liter, samt to bensinmotorer på henholdsvis 1,33 og 1,6 liter.

De viktigste konkurrentene:

- VW Golf
- Ford Focus
- Kia Cee'd
- Hyundai i30
- Volvo V40
- Audi A3
- BMW 1-serie
- Mercedes-Benz A-Klasse

Store ambisjoner

Utover dette lover Toyota en bil som er bedre utstyrt enn den noen gang har vært. Det er egentlig en nødvendighet, dersom den skal være på høyden og konkurrere med de beste i klassen. Toyota bygger nye Auris i England for våre markeder, og bilen skal vises for det brede publikum for første gang under bilutstillingen i Paris i slutten av september. Noen priser er foreløpig ikke klare, men Toyota er så optimistiske at de mener å kunne selge et sted mellom 4.000 - 6.000 biler i året av nykommeren. Dermed ser det ut til at det også i fortsettelsen blir en kamp mellom Toyota og VW i den såkalte Golf-klassen.

Lengde: 4.275 mm (+ 30 mm mot utgående Auris)
Bredde: 1.760 mm (samme)
Høyde: 1.460 mm (55 mm lavere)
Aksellavstand: 2.600 mm
Bagasjerom: 360 liter på alle modeller, inkl. hybrid