Den første bilen fra Subaru med hybrid drivlinje er i ferd med å se dagens lys.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Den første bilen fra Subaru med hybrid drivlinje er i ferd med å se dagens lys. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Nyhet: Subaru XV Hybrid

For første gang slipper Subaru nyheter om en serieprodusert hybrid.

Subaru XV er blitt en av favorittene blant norske bilkjøpere, og bare i 2012 ble det solgt nær 2.200 eksemplar av bilen i Norge.

LES OGSÅ:

Trenden fortsetter ut i 2013, og nå kan det hende enda flere får grunn til å sikte mer mot den japanske firehjulstrekkeren.

Den førstefødte

På bilmessen i New York i påsken viste Subaru frem det som skal bli deres aller første hybrid, og den er basert på nettopp XV. Utover et emblem som forteller andre at dette er en hybrid, så er det lite forskjeller å spore i bilens utseende og form.

Også innvendig blir målene som tidligere, for verken elektromotoren eller batteripakken stjeler noe av den opprinnelige plassen.

På bilmessen i Tokyo til uken skal den vises igjen, og vi venter i spenning på et lanseringstidspunkt.

Bare goder å melde

Med dagens avgiftslette blir dette en bil som bare nyter ytterligere goder på det norske markedet. Den får lavere utslipp som følge av hybridteknologien, den får reduserte avgifter som en følge av teknologien, og den opprettholder alle praktiske fordeler. Det neste vi da ønsker å vite er når den kommer, og hva den skal koste.

-Vi vet foreløpig ingen av delene, annet enn at bilen blir å anse som en 2014-modell, forteller informasjonsdirektør Stian Thrane til DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til at de snart skal i et planleggingsmøte med sine japanske kollegaer, og at de der regner med å få vite mer om når den kommer.

Se bilder av nyheten:

Litt inn, litt ut

Som sagt er dette den første produksjonsklare bilen med hybrid fra Subaru noensinne. Den kombinerer en toliters boxermotor og en 13,4 hesters elektromotor. Det ligger dermed i kortene at det er en relativt mild hybrid, og dette har de fått til ved å implementere en CVT girkasse med elektromotoren innebygget.

Dermed kan de kaste vekk svinghjulet, starteren og dynamoen for å spare vekt. Som bytte får de drahjelp av elektromotoren under igangkjøring. Spennende blir det også hvorvidt Subaru har gjort noe mer for å bringe konseptbilen Subaru Viziv noe nærmere markedet.

Gammel tanke - god som ny

Dette er en enkel, men likevel smart måte å tenke effektivisering på. Første gang vi prøvekjørte et slikt system var i 2001, i en Volvo S80 ISG.

ISG var i grunnen en god forkortelse for Integrated Starter Generator, eller bedre forklart ved at starteren og generatoren (dynamoen) var flyttet inn i én enhet i form av en elektromotor der svinghjulet normalt sitter.

Mer sportslig enn før

Subaru har valgt å benytte et 13,5 kw batteri av typen Nickel-Metal hydrid for å lagre bremseenergien, som igjen forer elektromotoren ved behov. Samlet veier hybridpakken, inklusive batteriet, drøye 94 kg. Batteriet er plassert under gulvet bak i bilen, og på grunn av den ekstra vekten har Subaru tunet understellet på bilen en smule. De sier nå at den skal være mer direkte og sportslig å kjøre enn selve versjonene uten hybrid.

Tallkluss?

Gevinsten av selve hybridlinjen er det vanskelig å si noe om. Subaru oppgir et forbruk, målt etter amerikanske standarder, på 0,91 liter på mila ved blandet kjøring. Dette høres rett og slett drøyt ut, så vi velger å overse dette til det kommer tall satt etter EU-syklusen.

Ikke at det nødvendigvis er riktigere, men den er i det minste sammenlignbar med det vi ellers opererer med. Dagens XV bruker til sammenligning 0,63 l/mil, så et eller annet sted på veien er det endt opp i tallkluss.

Om ikke lenge vet vi kanskje litt mer om når bilen kommer til Norge. Saken oppdateres deretter.

.