<b>BLITT VOKSEN:</b> Stasjonsvognutgaven av nye C-klasse er blitt en velvoksen bil. Dette kan bli en farlig konkurrent i klassen.  Foto: MERCDES-BENZ
BLITT VOKSEN: Stasjonsvognutgaven av nye C-klasse er blitt en velvoksen bil. Dette kan bli en farlig konkurrent i klassen. Foto: MERCDES-BENZVis mer

Nyhet: Mercedes-Benz C-klasse stasjonsvogn.

Denne blir populær, og den kommer til høsten.

Nye C-klasse sedan fra Mercedes-Benz ble svært godt mottatt da den ble lansert tidligere i vår. Nå er det stasjonsvognen som står for tur.

LES OGSÅ:

Bilen har vokst seg større enn forgjengeren, og er nesten ti centimeter lenger. Akselavstanden er økt med åtte centimeter, og bilen er blitt fire centimeter bredere.

Dette ser bedre ut

Også innvendig er bilen blitt romsligere, med mer skulderbredde og hodehøyde. Dette kan gjøre at mang en drosjeeier ser sitt snitt til å gå et hakk ned fra E-klasse, som i nåværende versjon er ganske så stor, og den kommende er ikke ventet å bli mindre.

Ikke alle var like begeistret for bakparten på sedanen. Den var unormalt kort, og proporsjonene stod ikke helt i stil til lengden på resten av bilen. Derfor har det vært ekstra spenning rundt hvordan stasjonsvognen ville bli, og her er resultatet.

Det ser langt riktigere ut.

Hva med en Brabus med 850hk?

Se flere bilder av nye C-klasse Touring:

Foto: Mercedes-Benz
BLITT VOKSEN: Stasjonsvognutgaven av nye C-klasse er blitt en velvoksen bil. Dette kan bli en farlig konkurrent i klassen. Foto: MERCDES-BENZ
Foto: MERCEDES_BENZ
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
IDENTISK Interiøret blir naturligvis det samme i stasjonsvognen. Foto: MERCEDES-BENZ Foto: DAIMLER

Vokst seg stor

Plassen er det heller ikke noe å si på. Maksimalt lastevolum er nå strukket til 1.510 liter, noe som er ti liter mer enn forgjengeren. Dette til tross for en veldig liggende bakluke, som i det minste er nødt til å stjele noe av lastelengden oppe i høyden. Med seteryggene opp er lastevolumet økt med fem liter, så det er ikke akkurat snakk om en revolusjon.

Bakseteryggen kan legges ned i en splitt på 40/20/40, og er med andre ord tredelt. Forgjengeren var todelt med en 60/40-splitt.

Det skal også være lettere tilgang til lasterommet, med motorisert bakluke som også kan åpnes uten å måtte bruke hendene. Her har Mercedes-Benz tatt i bruk den etter hvert klassiske metoden med å sveipe med beinet under støtfangeren bak.

Selv om nye C-klasse stasjonsvogn er blitt større har den på det meste likevel slanket seg 65 kilo, mest på grunn av utstrakt bruk av aluminium.

Mye likt

IDENTISK Interiøret blir naturligvis det samme i stasjonsvognen. Foto: MERCEDES-BENZ  Foto: DAIMLER
IDENTISK Interiøret blir naturligvis det samme i stasjonsvognen. Foto: MERCEDES-BENZ Foto: DAIMLER Vis mer

Foruten karosseriet og det som hører med en endret bakende, er det øvrige stort sett det samme som sedanen. Dette gjelder alt fra interiøret, motoralternativer, til utstyrsnivåer, og antagelig også prisnivået.Sistnevnte er ikke kjent, men forvent en pris som maksimalt ligger rundt 10.000 kroner opp i forhold til sedanen.

Nytt er det derimot at det blir lansert flere motoralternativer samtidig som stasjonsvognen kommer på markedet.

Det vil bli tilgjengelig fire dieselvarianter fra 116 til 204 hk, samt tre bensinvarianter fra 156 til 211 hk. C250 BlueTEC kommer også med 4MATIC firehjulstrekk. I porteføljen kommer litt senere en diesel, hybrid drivlinje og en V6 bensin 4MATIC. Alle motoriseringene oppfyller Euro 6 standarden.

4Matic-firehjulsdrift vil alltid være i kombinasjon med deres 7-trinns automatkasse, kombinasjoner som også er å finne i blant annet nye GLA.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz lanserer firehjulsdrift på de minste

Nye C-klasse er dessuten tilgodesett med veldig mye av det samme sikkerhetsutstyret som i flaggskipet S-klasse. Det vil også gjelde stasjonsvognen.

Her er noe av dette utstyret:

  • Attention Assist: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).
  • Adaptive Break Assist og Collision Prevention Assist: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).
  • Distronic Plus med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv.
  • BAS Plus Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egenhånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.
  • Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også på der veimerkingen er dårlig.
  • Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egenhånd.
  • 360-graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.
  • Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring Forbudt-skilter.
  • Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.
  • Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.
  • Flere nye kollisjonsputer, blant annet til sjåførens knær.

Nye C-klasse stasjonsvogn, eller Touring på MB-språket, vil komme på markedet sent i september. Hvorvidt alle modeller og utstyrsversjoner kommer samtidig er ikke kjent.