Nyhet: Forbedret Subaru Impreza

Bedre vridningsstabilitet, raskere respons, bedre veggrep og bedre styring - spesielt ved hard kjøring. Joda, Subaru satser fremdeles på å profilere Impreza som sportslig, men med en motorpalett som begynner på 95 hester har de også biler for de som ikke bryr seg om svingete småveier.

Syntes du at det er noe kjent med fronten på Subaru Impreza? At du liksom har sett den før? Se igjen, og tenk på en av Norges mest solgte biler, Toyota Corolla. Likeheten er ikke bare slående, den er nærmest gjenskapt med en kopimaskins presisjon.

Tre motoralternativer

Men bak øynene fra Toyota skjuler det seg teknikk som ikke har mye med Toyota å gjøre. For Subaru sverger fortsatt til boksermotorer, og i Impreza tilbys de utelukkende med fire sylindre. Minst både på slagvolum og effekt er 1,6-literen med 95 hestekrefter, men også en ordinær to-liter med 125 hester blir tilgjengelig.

For de med ekstreme fartsbehov monterer Subaru i tillegg både turbo - større enn på forgjengeren må vite - og intercooler på to-literen. Dermed øker effekten til hele 218 hestekrefter. Modellen vil hete Impreza WRX, og erstatter dermed Impreza GT Turbo. Dersom Subaru greier å løse floken med utslipp- og støykrav vil Europa i tillegg få en kraftigere turbomotor med 280 hestekrefter. Dermed møter Impreza biler som Mitsubishi Lancer Evo VI og Nissan Skyline GT-R. Foreløpig er det imidlertid høyst usikkert om denne motoren vil bli å se har til lands.

Bedre komfort og finish

Komforten i Impreza skal dessuten ha blitt bedre, i første rekke gjennom bedre lydisolering - men også gjennom et mer eksklusivt materialvalg og bedre finish. Interiøret har dessuten fått et helt nytt design.

Kjøreegenskapene har også blitt bedre, som en følge av stivere karosseristrukturer og forandret fjæringsoppsett.

Dyrere

Subaru Impreza lanseres offisielt første gang under bilutstillingen i Birmingham, til Norge kommer den på nyåret. Importøren av Subaru i Norge, Autoindustri AS, vil ikke kommentere prisene på den nye Impreza. Likevel er det grunn til å tro at de vil øke noe.

Relaterte artikler

  • Test av Subaru Impreza 1.6 GL

  • Test av Subaru Impreza 2.0 stv. aut.

  • Test av Subaru Impreza GT Turbo

  • Subaru Impreza Turbo møter Audi S3

  • Subaru Impreza møter Suzuki Baleno