Nyhet: "Dyptgripende" endringer på Audi A3

Det blir nesten å ta munnen for full å kalle endringene som er gjort på Audi A3 for substansielle, ja selv å kalle de for sublime kan være på grensen - hvis man ser bort fra en ny dieselmotor da.

Nyhet: "Dyptgripende" endringer på Audi A3

  1. Stort bilde av interiøret
  2. Stort bilde bakfra
  3. Stort bilde forfra

Hva som blir forandret på Audi A3 når den kommer til Norge i løpet av september kan oppsummeres i en setning. For bilen får ny grill, nye frontlys, ny spoiler under støtfangeren foran, nye baklys og ett nytt ratt. Endringer så "dyptgripende" at knapt noen vil se forskjell.

Litt spennene likevel

Derfor lar vi endringene hva gjelder eksteriøret få hvile i fred. Mer spennende er det da å åpne panseret på A3 1,9 TDi. For motoren er ny, med nye stempler og ikke minst pumpedyse-teknologi. Og resultatene har blitt respektable. Svært respektable.

For når pumpedysene spruter som verst har du 130 hester til disposisjon - og 310 Nm ved lave 1.900 omdreininger. Dermed blir A3 1,9 TDi rene raceren, for 0 til 100 kilometer i timen skal gå unna på 9,2 sekunder og toppfarten er 205 kilometer i timen. Det beste er nok likevel forbruket, for skal vi tro Audi drikker ikke motoren mer enn 5,1 liter diesel på 100 kilometer.

Men å se på en motor innkapslet i plast er ikke spennende i lengden, og vi lar de andre panserne få ligge i fred - for mer spennende er det ikke å se. De andre motorene er nemlig identiske med de vi finner i dagens Audi A3, med unntak av den minste motoren på 1,6-liter som nå oppfyller EU-4 kravene til utslipp.

Forandringer. Men til hvilken pris?

Rent bortsett fra den nye dieselmotoren er det med andre ord ingen grunn til å glede seg til midten av september når den nye utgaven av A3 ruller inn i Norge. Ikke får vi gitt deg noen pris på hva bilen vil koste heller, den har nemlig ikke importøren, Harald A. Møller, klar i skrivende stund - men det vil nok likevel være naivt å tro at prisene ikke stiger. Men hvor mye er usikkert.

Heller ikke hva gjelder utstyr har importøren lyst til å uttale seg. Vi bare håper at listen med standardutstyr blir mer spennende enn selve bilen.

DinSide om Audi A3

  • Test av Audi A3 1.8

  • Test av Audi A3 1.8 T 5-dørs

  • Test av Audi A3 1,8 T Quattro (180 Hk)

  • Test av Audi S3

  • Duell: Audi S3 møter Subaru Impreza GT Turbo