Nyhet: C-klasse Sports Coupe

Mercedes-Benz introduserer den nye bilen på bilutstillingen i Paris den 28. september. Bilen, en sporty og linjelekker sportscoupe basert på C-klasse, får utelukkende firesylindrede motorer under panseret.


I september skjer det i Paris. Mercedes avduker sin nye Sports Coupe, som er et langt skritt i riktig retning for trekke til seg enda yngre kunder. Hovedelementene er tatt fra C-klasse sedan, men Sports Coupe er allikevel 18,3 centimeter kortere og 2 centimeter lavere enn sedanmodellen. Den reduserte høyden kommer blant annet som følge av at fjæringen er 1 centimeter lavere. Til tross for mye mindre utvendige mål skal plassen innvendig være tilstrekkelig for fire personer og bagasjerommet skal romme hele 1.100 liter med baksetet klappet ned.

Mer sport

For sportssultne kan det nevnes at interiøret vil bestå av et nytt ratt med tre eiker og utstrakt bruk av aluminium og andre høykvalitets materialer. Evolution sportspakke leveres som ekstrautstyr og består av 17 tommers felger med 225/40-17 dekk og senket sportsunderstell.

Det vil ikke bli noe problem å få luft i håret med den nye coupeen. Som ekstrautstyr kan du få et stort soltak i glass som gir en kjempeåpning i taket. Normalt ligger soltak inne i taket, men på denne bilen ligger taket utenpå bilen, noe som er med på å øke takhøyden.

Sequentronic

I Norge vil det bli standard med en manuell girkasse med seks gir, men for dere som vil ha noe nytt og spennende har Mercedes noe på gang. Sequentronic er en sekvensiell girkasse med seks gir som vil bli tilbudt som ekstrautstyr. Dette er en manuell kasse med automatisk clutch. Giringen foregår ved og vippe girspaken frem og tilbake i skikkelig racingstil. På rolige dager kan du velge å la giringen gå automatisk som på en vanlig automatgiret bil.

Kompressor og turbo

Det blir ingen nye motorer i denne bilen, men velkjente produkter som er kjent fra C-klassen. Minste motor blir 2 literen fra C-180 som yter 129 hestekrefter. Neste motor blir en 2 liter med kompressor og 163 hestekrefter og på topp finner vi 2,3 literen med kompressor og 197 hestekrefter. På dieselsiden finner bare en motor veien til den nye coupeen, og det er 2,2 CDI. Den yter 143 hestekrefter og vil etter Mercedes sin mening gi nok effekt til en sportscoupe som denne bilen skal markedsføres som.

Priser og levering

Prisene på bilen er ikke fastsatt, men den blir antagelig noe billigere enn sedanen. Det betyr at utsalgspris for den billigste modellen blir rett over 300.000 kroner. Levering vil starte i mars neste år.