NYHET: C-klasse med muskler fra AMG

Etter at AMG offisielt overtok rollen som "hustrimmer" hos Mercedes-Benz, er det ikke en eneste av modellene som har fått slippe unna. Det gjør ikke den nye C-klassen heller, konkurransen mot BMW må jo tross alt opprettholdes.

NYHET: C-klasse med muskler fra AMG

Og det gjøres best med å utstyre C 320 med kompressor, annen motorelektronikk, en automatkasse med sportslig giringsmønster - og ikke minst muskler som gir ny mening til ordet "doping".

Asfalten krølles

For det er ikke småtteri AMG har hentet ut av den 3,2 liter store V6 motoren med tre ventiler per sylinder. Neida, her står 354 hester parat til å krølle det som måtte finnes av asfalt, og 450 Nm for å legge litt kraft bak det hele. Faktisk ligger dreiemomentet over 400 Nm helt fra 2.300 omdreininger og opp til 6.100 omdreininger.

Dermed vil nok C 32 K AMG glede de aller fleste som har stramme tidsplaner, for den bruker ikke mer enn 5,2 sekunder på å nå 100 kilometer i timen. Likevel får vi bare håpe at vedkommende ikke har fullt så dårlig tid at toppfarten på 250 kilometer i timen prøves ut.

Skal vi tro Mercedes-Benz trenger ikke eiere til C 32 K AMG å kaste bort unødvendig tid på bensinstasjonen heller, for forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 11,3 liter på 100 kilometer.

Subbende spoilere

NYHET: C-klasse med muskler fra AMG

Selvfølgelig vil også C 32 K AMG skille seg fra de mer familieorienterte utgavene av C-klassen. Og med sideskjørt, subbende spoilere og ikke minst det faktum at bilen er senket 30 millimeter sammenliknet med en ordinær C-klasse skiller den seg unektelig ut. At bilen dessuten har fått nytt fjæringsoppsett og kraftigere bremser er en selvfølge når så mye effekt skal tuktes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiøret bærer også preg av at bilen har forandret karakter. Instrumentene er spesielle for AMG utgaven, med gradering opp til 300 kilometer i timen. At bilen får sportsratt og skinntrukne seter som skal gi bedre sidestøtte enn hva man finner på den gemene C-klasse er vel heller ingen overraskelse.

Til Norge neste år

Her hjemme vil vi naturligvis også stifte bekjentskap med den nye C-klassen i AMG versjon, men fartshungrige nordmenn må vente til mai 2001 før de får lagt sine forventningsfulle hender på C 32 K AMG sedan, og etter alt å dømme til juni før stasjonsvognsutgaven kommer. Foreløpig er det ikke brakt på det rene hva bilen skal koste.

Relaterte artikler

  • Mercedes C320 AMG like om hjørnet

  • CL55AMG F1: Sivil Formel 1

  • E55 AMG 4Matic: Med grep om vinteren

  • Mercedes S-klasse AMG: Mer krutt under panseret

  • AMG-Mercedes: Luksusmuskler

  • ML 55 AMG: Luksus i en stor eske

  • Test av Mercedes-Benz C200 Kompressor

  • Mercedes-Benc C200 K møter Lexus IS200