Nygammelt fra USA

2452 Ciera har fått tilnavnet Classic. Ikke uten grunn. For nyheten er så klassisk at det grenser opp mot det gammeldagse.

Nygammelt fra USA
[Ugjyldig objekt (NAV)]
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Bayliner 2452 Ciera har siden introduksjonen i 1993 etablert seg som en bestselger i markedet. Men 1993 er lenge siden. Derfor tok amerikanerne frem blanke ark og fargestifter, og med Prøysen på leppene begynte arbeidet med å skape en ”helt ny 2452 Ciera”.

Tro mot tradisjonen

Selv om båten er ”helt ny” insisterer Bayliner standhaftig på at 2452 Ciera er trofast mot tradisjonen. Og vi må gi dem rett: Nyheten fra andre siden av dammen minner strengt tatt mer om en ansiktsløftning enn en nyhet.

Nytt skrog

Noe er imidlertid nytt. Ved hjelp av de ovenfor nevnte blanke ark og fargestifter har blant annet Bayliner konstruert et helt nytt skrog. APS III er det treffende navnet - bygd på siste generasjon amerikansk meditasjon over emnet hydrodynamikk. Skrogdesignen, som du også vil finne på de nye Capri-båtene, skal bedre både ytelse, økonomi og stabilitet.

Nye linjer og detaljer

For øyet representerer som sagt ikke Bayliner 2452 noen visuell revolusjon. Men forskjellene kan så avgjort spores. Linjene er blant annet blitt mer strømlinjeformede og en rekke nye detaljer har sett dagens lys.

Den kanskje mest i øyefallende forandringen fra gammelt til nytt er badeplattformen akter, atskilt fra cockpiten med en dør. Aktiviteter som vannsport og bading er dermed blitt lettere, og ombordstiging tryggere.

Andre forandringer som er verdt å merke seg, er det nye elektriske systemet med bryterpanel, ankervinsj med tre sperrehaker, splittet bauglanterne og et eget oppbevaringsrom for verktøy.

I norske farvann?

Siste båtnyheter
  1. Wally One er vist

Hvis du har lyst på en 2452 Ciera vil du antakeligvis fremstå som en ensom rebell i den norske skjærgården. Importøren for Bayliner, Nordisk Båtimport, har nemlig liten tro på at amerikansk tradisjonalisme vil slå an blant nordmenn med postmodernistisk smaksorientering. Likevel er det intet problem å få fraktet skuta over dammen. Til en kostnad på 650.000 kroner, rundt regnet. Båten vil da være motorisert med en 220-hesters MerCruiser.