Nye turbodieselmotorer i Opel Astra

Opel lanserer nå to nye turbodieselmotorer, begge med 16 ventiler og ladeluftkjøler. 1,7-literen er helt ny, 2,0-literen er en oppgradert utgave. Men kommer de til Norge?

Ja, Opel Norge har allerede tatt inn 1,7-literen. Den er imidlertid kun tilgjengelig i Opel Astra GL Special stasjonsvogn. Om, og i tilfelle når, Opel Norge skal lansere 2,0-literen, har de ennå ikke bestemt. 2,0-literen yter 100 hestekrefter og oppnår et dreiemoment på 230 Nm ved 1.950 omdreininger per sekund. Dette holder til en toppfart på 188 kilometer i timen og til en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer på 12 sekunder.

75 hestekrefter

Foreløpig er altså 1,7-literen den mest interessante for nordmenn. Den firesylindrede turbodieselen er utstyrt med direkte innsprøytning, fire ventiler per sylinder og ladeluftkjøler. Dette holder til å hente ut 75 hestekrefter, som er en forbedring på sju i forhold til Opels gamle 1,7-liter. Dreiemomentet er også økt.

Mens forgjengeren ikke klarte å stable på bena mer enn 132 Nm ved 1.800 omdreininger, er arvtakeren i stand til å levere 165. Dette holder til å gi Astra en toppfart på 170 kilometer i timen. Men hvor rask er den fra 0 til 100 - det kan vi ikke fortelle deg. For selv etter flere forsøk har vi ikke klart å finne noen i Opel Norge som har vært i stand til å skaffe oss dette tallet.

Gjerrig

Opel Norge har imidlertid full kontroll på den nye motorens drivstofforbruk. Og tallene avslører at Opel har klart å utvikle en langt mer gjerrig motor enn sist gang de forsøkte. Faktisk er forbruket ved bykjøring redusert med nesten 25 prosent, fra forgjengerens 0,8 liter per mil til arvtakerens 0,61 liter.

Skal du ut på langtur, kan du i følge Opel glede deg over beskjedne 0,4 liter per mil, en forbedring fra 0,53. Dette betyr at bilen ved blandet kjøring er nede i under en halv liter per mil, 0,48, noe som faktisk er en forbedring på halvannen desiliter i forhold forgjengerens 0,63 liter.

188.000 kroner

Hva koster så herligheten? Som nevnt vil du bare finne den nye 1,7-literen under panseret på stasjonsvognen Astra GL Special. Denne bilen har en listepris på drøye 188.000 kroner. Fordi det ennå ikke er bestemt om 2,0-literen i det hele tatt skal tas inn i Norge, er prisene heller ikke klare.