Nye Toyota Verso: Enda bedre

Dagens Toyota Verso er allerede en meget god bil. Men snart kommer tredje generasjon, som er større og enda bedre på de fleste områder.

OBS: Denne artikkelen har flere underartikler. Bruk lenken i bunnen av artikkelen for å navigere til underartiklene.

LISBOA, PORTUGAL (DinSide Motor): Vi har skrytt mye av dagens Toyota Verso - andre generasjon - i våre tester. Men av en eller annen grunn har norske nybilkjøpere valgt å overse denne meget praktiske syvseteren. I fjor ble det kun solgt 559 eksemplarer av bilen, noe som er et overraskende lavt tall med tanke på hvor godt andre Toyota-modeller selger her i landet.

S-Max og Touran

Til sammenligning ble det solgt nesten dobbelt så mange eksemplarer av Ford S-Max, nærmere bestemt 1.018 stykker. Vi forstår for så vidt godt at så mange valgte å satse på S-Max, som er mye større enn sine konkurrenter og derfor har blitt kåret til stjernen i fleksibilklassen her på DinSide Motor.

De nye Verso-prisene finner du her.

Det vi imidlertid ikke forstår, er hvorfor enda flere valgte å satse på Volkswagen Touran. I fjor ble det solgt hele 1.607 eksemplarer av Volkswagens syvseter.

Riktignok ble Touran i sin tid betegnet som klasseleder her på DinSide, men det er mange år siden. Touran kom allerede i 2003 og hadde dermed fordel av å være tidlig på banen i dette segmentet. Men siden den gang har blant andre Mazda 5 (2005) og Citroën C4 Picasso (2006) kommet på banen. For ikke å snakke om Ford S-Max (2006) og - Toyota Verso (2004).

Manglet automat

Andre generasjon Verso erstattet sin forgjenger - en femseter som kun ble markedsført to år her i landet - i 2004. En av årsakene til at bilen har solgt så svakt, kan muligens være størrelsen. Med sine 436 lengdecentimeter og 177 breddecentimeter er Verso en relativt liten fleksibil. Verso har hele tiden også vært relativt kostbar, ikke minst sammenlignet med sitt familiemedlem Avensis. Dessuten har dieselutgavene manglet et automatgiralternativ. Det samme gjelder for så vidt bensinutgavene, som i stedet for automatgirkasse kun har vært tilgjengelig med en automatisert, manuell girkasse (MMT). Sistnevnte kan ikke sammenlignes med ordinære automatgirkasser når det kommer til komfort.

Større

Men om noen uker er altså tredje generasjon Verso på plass. Og hvis ikke denne selger bedre enn sin forgjenger så forstår vi ingen ting. Nye Verso er nemlig kraftig forbedret på nesten alle områder. For det første har bilen blitt både lengre (+ 8,0 til 444 cm) og bredere (+ 2,0 til 179 cm), noe som blant annet har gjort seg utslag i et større bagasjerom. Mens plassen bak tredje seterad i dagens utgave kun egner seg til handleposer, er det nå mulig å få med seg en god del bagasje. I tillegg er reservehjulet ofret, noe som har åpnet for å plassere litt bagasje under gulvet.

Enda bedre seteløsninger

I tillegg har seteløsningene, som allerede i dagens utgave er klasseledende, blitt enda bedre. I den nye utgaven kan også passasjerene på tredje rad justere seteryggvinkelen og setene på andre rad har fått minnefunksjon for sine seterygger. I nye Verso trenger man ikke lenger å vippe opp sitteputene når tredje rad skal tas i bruk, noe som har gjort betjeningen enda enklere.

Lekrere og mer påkostet

Samtidig er interiøret forfinet og generelt mer påkostet, blant annet har dashbordet omsider fått polstret plast. Vårt førsteinntrykk tilsier også at støyisolasjonen er forbedret. Både for- og bakseter har fått 2,0 centimeter lengre sitteputer, noe som var nødvendig, og et ekstra bakspeil for å følge med på tasseladdene i bakssetet er på plass. Baksetepassasjerene har fått leselys, de nye rattknappene er langt lekrere enn dem de erstatter og diodebasert komfort- og fotbrønnbelysning har kommet til. Klimaanlegget har fått to soner (fra og med Advance), dashbordkonsollen har blitt forbundet med midtkonsollen og Verso har endelig fått akustisk håndbrekkvarsler (pluss hele tre visuelle!). Noen vil også mene at de nye, sentrerte instrumentene gir nye Verso et mer moderne uttrykk.

Utstyrsnivået Executive er i tillegg utrustet med ryggekamera koblet til et lite display i bakspeilet. Vi har aldri sett denne løsningen før og lot oss fascinere.

Vakrere

Selv om vi er blant dem som liker utseendet til dagens Verso, mener vi at tredje generasjon også når det kommer til utvendig design har tatt et skritt videre. Blant annet synes vi frontlyktene - som ifølge Toyota produserer bedre lys - har blitt mer dynamiske og vi liker profilen som strekker seg fra forhjulet opp til takspoileren.

Automat og kraftig reviderte motorer

Nye Verso kan også tilby automatgir i kombinasjon med dieselmotor (selv om dette blir ganske dyrt, noe vi skal komme tilbake til) og en helt ny trinnløs girkasse. Sistnevnte leveres i kombinasjon med 1,8-liters bensinmotor og erstatter den halvautomatiske MMT-girkassen. Samtidig er de manuelle girkassene oppgradert til seks trinn.

Det som er minst like interessant, er at samtlige motorer er kraftig oppdatert, noe som både har redusert i redusert forbruk og CO2-utslipp og økt effekt.

Les mer om motorene, girkassene og kjøreegenskapene ved å klikke på lenken under.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.