Nye Toyota Avensis prøvekjørt

Når nye Toyota Avensis inntar Norge i april blir det enda vanskeligere å velge seg en bil i mellomklassen.

Nye Toyota Avensis prøvekjørt

Nye Toyota Avensis prøvekjørt

  1. Fotoalbum
  2. Priser og konkurrenter
  3. Motorer


BARCELONA (DinSide Motor): Etter å ha prøvekjørt nye Toyota Avensis kan vi konstatere at Toyota har lyktes nok en gang. Bilen, som kommer til Norge i april, gir et solid inntrykk.

At interiøret gir en mye høyere kvalitetsfølelse enn dagens utgave, det visste vi fra før. Som faste DinSide-lesere vil huske, kikket vi litt på nye Avensis i november i fjor. Den gangen fikk vi imidlertid ikke mulighet til å kjøre bilen. Det var derfor med spenning vi nok en gang tok plass i nye Avensis, denne gangen med tenningsnøkler i hånden.

Gode kjøreegenskaper

Og etter flere timer bak Avensis-rattet kan vi konkludere med at Toyota har lyktes også når det kommer til kjøreegenskaper.
Avensis kjører nemlig svært godt, både i byen, på landeveien og på motorveien. Bilen er riktignok ikke like sportslig som Mondeo, som av mange anses som klasseleder når det kommer til kjøreegenskaper. Til gjengjeld er den både trygg og komfortabel. Bilen ligger godt på veien og understyrer mindre enn det som er vanlig i klassen. I tillegg skal det svært mye til før bakhjulene mister grepet. Styringen kunne gjerne vært enda mer direkte, men er presis nok til at svingkjøring blir underholdende og morsomt. Hjulopphenget, hvorav det bakre er hentet fra fetter Celica, takler de aller fleste ujevnheter svært godt.

God støyisolering

Nye Toyota Avensis prøvekjørt


Men det som kanskje imponerer mest er det lave støynivået. Både dekkstøy, vindstøy og motorstøy stenges effektivt ute på en måte som trekker tankene mot langt dyrere, tyske biler. Det lave lydnivået, kombinert med det fine interiøret og det gode hjulopphenget gir en god totalopplevelse. Hvis du er blant dem som ikke har kjørt Toyota på noen år, vil du få en positiv overraskelse om du tar deg en prøvetur med nye Avensis.

Les mer om de fire motoralternativene her.