Nye TDI-motorer fra Audi

I høst utvider Audi sitt utvalg av diesel-motorer ytterligere. I tillegg til den nye V8-motoren i A8, vil også A6 og A4 få nye og kraftigere TDI-motorer.

Den nye 3,3-liters V8-motoren har vi tidligere omtalt i vår artikkel Audi V8 TDI: Kraftigere diesel. I tillegg får altså både A6 og A4 nye TDI-motorer; den nye 180-hesters V6'eren i A6 blir et supplement til de andre motoralternativene, mens den nye 1,9-liters, 115-hesters TDI-motoren i A4 skal erstatte den gamle 1,9-literen med 110 hester.

A6 med 30 hester mer

Audi A6 får hele 30 hester mer med den nye 2,5-liters V6'eren, sammenlignet med den 2,5-liters V6 TDI-motoren som allerede finnes i A6 sin motorrekke; denne har 150 hester og et dreiemoment på 310 Nm ved 1500 omdreininger.

Audi har nå tilført mer krefter og ytelser i denne motoren, slik at A6 fra i høst i tillegg til den gamle og mindre motoren kan tilby en 2,5-liters TDI-motor med 6 sylindre, 180 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 370 Nm fra 1.500-2.500 omdreininger i minuttet. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen skal gjøres unna på under 9 sekunder -- en prestasjon 150-hesteren til sammenlikning bruker 9,5 sekunder på.

Ut med den gamle, inn med den nye

Audi har også latt den eksisterende 1,9-liters TDI-motoren i A4 gjennomgå en overhaling, og ved hjelp av en spesiell pumpe-dyse-teknikk har det blitt mulig å trekke noen ekstra hester og litt høyere dreiemoment ut av denne TDI-motoren. Per i dag tilbys 1,9-literen i A4 med 90 og 110 hester. Den forbedrede utgaven har fem hester mer -- noe som gir den 115 hester i alt -- og et maksimalt dreiemoment på 285 Nm ved 1900 omdreininger i minuttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akselerasjonen 0-100 kilometer i timen med den forbedrede motoren skal kunne gjøres unna på 10,5 sekunder -- en stor forbedring fra de eldre utgavene, som må ha 13,3 sekunder (90 hk) eller 11,7 sekunder (110 hk) på samme prestasjon. Når den nye 115-hesteren kommer på markedet, går altså den gamle 1,9-literen med 110 hester ut.

1,9-literen kommer først

Den første av nykommerne som vi vil få se her til lands, blir 1,9-literen -- som er ventet på høsten en gang. Den nye 180 hk 2,5-literen kommer ikke før mot slutten av året. Hvilke priser vi kan vente oss med de nye motorene er ikke klart ennå, men importøren sier at det sannsynligvis bare blir minimale endringer på 1,9-literen. Den nye 2,5-literen på 180 hester vil nok bli merkbart dyrere enn 150-hesteren -- mye på grunn av toll- og avgiftsreglementet her til lands.