Nye små firetaktere

Honda har oppgradert to av sine minste firetaktere – BF 8 og BF 10. Motorene ventes til Norge før båtmessen ”Sjøen for alle”.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

En gang var Honda enerådende på firetakts utenbordsmotorer. De siste årene har imidlertid konkurrentene kommet på banen, og Honda er i dag bare en av mange produsenter i firetaktsklassen.

Dødsdom

For å imøtekomme konkurransen må japanerne stadig legge hodene i bløt og klekke ut nye ideer. Et av resultatene fra tankevirksomheten kan du se på ”Sjøen for alle” i mars.

Honda har valgt å skifte ut to motorer i sitt firetaktsprogram, fremfor å lansere en ny modell. Motorene som denne gangen fikk dødsdommen ble BF 8 og BF 9,9. Disse blir nå erstattet av nye BF 8 og BF 10.

Lett eller tung?

De to nye motorene er bygd på samme blokk med et slagvolum på 222 kubikk, fordelt på to sylindere. 10-hesteren, som erstatter BF 9,9 med 280 kubikk, blir derfor et par kilo lettere enn sin forgjenger. BF 8 blir derimot tyngre, på grunn av større slagvolum.

Grønn og utørst

En av årsakene til at båtmotorprodusentene satser på firetaktere skyldes at de rett og slett ikke lenger har noe valg. Myndighetene strammer stadig miljøgrepet, og konvensjonelle totaktere er trolig snart forbudt ved lov. Både BF 8 og BF 10 oppfyller utslippskravene som trer i kraft i 2006 (EPA) og 2008 (CARB).

Siste fem båtnyheter
  1. Wally One er vist

Honda har ikke bare konstruert motorene for å være miljøvennlige, de er også tegnet med tanke på lommeboken. I følge produsenten skal BF 10 forbruke 20 prosent mindre bensin enn sin forgjenger BF 9,9.

Til ”Sjøen for alle”

Den norske Honda-importøren håper BF 8 og BF 10 er ankommet landet innen båtmessen ”Sjøen for alle” i Oslo i mars. Prisen til våren blir 18.990 kroner for BF 8 og 23.900 for BF 10.