Nye Saab 9-3: Vellykket storsatsing

Nye Saab 9-3 er så viktig for Saab at enkelte har brukt betegnelsen "vinn eller forsvinn". Etter å ha stiftet bekjentskap med den nye mellomklassebilen mener vi Saab fortjener å vinne.

Nye Saab 9-3: Vellykket storsatsing
[Ugjyldig objekt (NAV)]

STOCHOLM (DinSide): I internasjonal sammenheng er Saab en knøttliten bilprodusent. Mens de store produsentene spytter ut flere millioner biler hvert år, er det ikke mer enn rundt 130.000 biler som forlater Saabs produksjonslinjer.

Saab er ikke bare et lite merke - i tillegg er modellutvalget svært beskjedent. Saab har i praksis kun to ben å stå på - 9-3 og 9-5. Balansering på ett ben er som kjent slitsomt i lengden, og det er derfor av avgjørende viktighet for Saab at verden tar i mot nye 9-3 med åpne armer.

Store ressurser

Saab har derfor med støtte fra sin store beskytter General Motors lagt enorme ressurser i den nye bilen, som deler plattform med nye Opel Vectra. Resultatet er en svært god bil, som først og fremst kjennetegnes ved sine glimrende kjøreegenskaper. Men la oss først ta en titt på den nye bilens utseende.

Bagasjelokk

Det aller første en Saab-kjenner vil legge merke til, er at nye 9-3 har fått bagasjelokk. Kombi-konseptet er altså forlatt. Hvorfor? Jo, først og fremst fordi 60 prosent av de europeiske mellomklasse-kundene foretrekker sedaner - og fordi enda flere amerikanere gjør det.

Det neste du vil legge merke til, er at bilen har blitt større. Dette skyldes først og fremst at nye 9-3 rent faktisk har blitt både bredere og høyere. Men opplevelsen av at 9-3 har blitt en større bil forsterkes i tillegg av en mer massiv front og en høyere hekk.

Mer moden

Nye Saab 9-3: Vellykket storsatsing

Vi synes 9-3 har vokst i flere betydninger av ordet. Bilen virker rett og slett mer voksen, moden, myndig - kall det hva du vil - enn sin forgjenger. Ja, nye 9-3 ligner egentlig ganske mye på storebror 9-5, bortsett fra at den etter vårt syn virker mer moderne og mer kompakt.

Sterke motorer

I sammenheng med utviklingen av nye 9-3, har Saab også utviklet en ny motorblokk. Den nye toliteren er selvsagt turboladet, og kommer i tre versjoner. Disse yter henholdsvis 150, 175 og 210 hestekrefter. Vi fikk dessverre ikke kjørt 150-hesteren, som skal trekke 9-3 fra 0-100 på respektable 9,5 sekunder.

Vi fikk imidlertid stifte bekjentskap med både 175- og 210-hesteren, som virkelig levde opp til forventningene. Begge motorer kjennetegnes ved kraftig bunndrag og sterke mellomregistre og bringer bilen fra 0-100 på henholdsvis 8,5 og 7,5 sekunder. Vi tror de aller fleste vil klare seg lenge med 175-hesteren, som leverer masse sprut og som dessuten er langt billigere enn storebror.

Bilen blir også tilgjengelig med en 2,2 liter stor turbodieselmotor som yter 125 hestekrefter.

Tre girkasser

Nye Saab 9-3: Vellykket storsatsing

I standardutførelse leveres 9-3 med en ordinær femtrinns girkasse. Denne girkassen er grei nok, men kunne gjerne vært litt strammere i oppsettet. Da er sekstrinns-kassen, som leveres som ekstrautstyr, langt å foretrekke. Denne oppleves både som strammere og mer presis enn original-kassen.

Mot et pristillegg på 19.500 kroner kan bensinmotorene kombineres med en femtrinns automatkasse. Denne kassen er sportslig satt opp, i det den faktisk kan gires manuelt i ordets rette forstand. Også de fleste av konkurrentene leverer automatkasser med såkalt "manuell" funksjon, men disse girer opp så snart man nærmer seg turtallssperren - og ned hver gang man trykker gasspedalen i bunn. Saabs girkasse lar føreren derimot selv bestemme når det er på tide å gire, noe som forøvrig også kan gjøres via knapper på rattet.

Nye 9-3 er en spennende bil og vi har mye mer å fortelle. Les mer om kjøreegenskaper og interiør her.