Importvinner: Nissan Leaf er Norges mest solgte bil - både nyregistrert i Norge og som bruktimportert. Nå advares det om at biler fra utlandet kan oppgi feil kilometer. Foto: Nissan
Importvinner: Nissan Leaf er Norges mest solgte bil - både nyregistrert i Norge og som bruktimportert. Nå advares det om at biler fra utlandet kan oppgi feil kilometer. Foto: NissanVis mer

Bruktimport og kilometerstand

Nye regler skal stoppe kilometersvindelen

På så mange som halvparten av bilene som brukt-importeres til Norge kan kilometertelleren være skrudd tilbake, viser en rapport fra EU.

I fjor ble det brukt-importer over 21.000 biler til Norge, så langt i år rundt 10.000 biler. Tyskland er tradisjonelt det landet hvor de fleste bilene kommer fra.

En undersøkelse EU har gjennomført viser at det er trikset med kjørelengden på mellom 30 og 50 prosent av alle bruktbilene som går ut av Tyskland. Kilometerstanden er skrudd tilbake for å øke verdien på bilen.

Totalt er det snakk om svindel for mellom 50 og 90 milliarder kroner, ifølge EU-rapporten.

Norges Automobil-Forbund har tidligere beregnet at dette koster norske forbrukere mellom 2 og 5,3 milliarder kroner hvert eneste år.

Nå foreslår transportkomiteen i EU at det innføres nye regler som skal gjøre det vanskeligere å klusse med bilenes kjørelengde.

75.000 ELLER 175.000?: NAF har regnet ut at kilometersvindel koster norske bilkjøpere mellom 2 og 5,3 milliarder kroner i året. Foto: Rune Korsvoll
75.000 ELLER 175.000?: NAF har regnet ut at kilometersvindel koster norske bilkjøpere mellom 2 og 5,3 milliarder kroner i året. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Nesten ny og skranglete

- Kjøper du en brukt-importert bil hos en ikke-merkeforhandler, er det god grunn til å være oppmerksom på de forholdene som denne rapporten avslører. Står det 45.000 kilometer på telleren og bilen føles skranglete i for- og bakstilling når du prøvekjører, er det grunn til å stille selgeren noen kritiske spørsmål. Eller styre unna hele handelen, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.

SKRANGLETE: – Dersom det står 45.000 på telleren og bilen føles skranglete, bør det ringen noen bjeller, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.Foto: NAF
SKRANGLETE: – Dersom det står 45.000 på telleren og bilen føles skranglete, bør det ringen noen bjeller, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.
Foto: NAF Vis mer

- Hovedinntrykket er imidlertid at vi de siste par årene har hatt færre henvendelser fra medlemmer som har opplevd å kjøpe biler med skrudd kilometer. Etter at Vegdirektoratet i 2015 innførte pliktmessig registrering av kilometerstanden til biler som er inne til Periodisk Kjøretøykontroll – såkalt EU-kontroll – har vi bedre kontroll på den «norske» bruktbilparken, sier Bergerud, som forteller at det er enkelt å trikse med kjørelengden på moderne biler:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det gjøres ved å koble en datamaskin med riktig programvare til bilens datasystem og deretter taste inn ny kilometerstand.

- Setter liv i fare

Transportkomiteen i EU ønsker nå et vedtak som pålegger alle medlemsland å innføre en tilsvarende ordning som det Norge har, der kilometerstanden på EU-kontrollerte biler samles i et åpent, sentralt register.

I Belgia og Nederland, som har det samme systemet som Norge, har antall svindelsaker blitt kraftig redusert. I tillegg foreslås det å pålegge bilprodusentene å gjøre systemer i bilene vanskeligere å manipulere.

Georges Bach, medlem av EU-parlamentet, sier at det er uakseptabelt at bilkjøpere over hele Europa fortsatt er offer for kilometersvindel når det finnes enkle løsninger med nasjonale databaser for innsamling av kjørelengder:

- Kostnadene for forbrukere og bedrifter er store. I tillegg til verditapet kommer uventete kostnader til reparasjoner og dårligere sikkerhet. Slik svindel er rett og slett kriminell og kan sette livene til bilkjøpere og andre veibrukere i fare, sier Bach.

ENKELT Å JUKSE: Å skru tilbake kjørelengden gjøres på noen minutter med en liten datamaskin som du kan kjøpe for et par tusenlapper på nett. Foto: ADAC
ENKELT Å JUKSE: Å skru tilbake kjørelengden gjøres på noen minutter med en liten datamaskin som du kan kjøpe for et par tusenlapper på nett. Foto: ADAC Vis mer

Ulønnsomt uten triksing

Dagbladet har snakket med bruktbilforhandlere som forteller at det i dag er vanskelig å få lønnsomhet i bruktbilimport fra Tyskland ved å drive seriøst. Årsaken er først og fremst den høye euro-kursen.

- Jeg har jobbet med bruktbilsalg i mange år, men i dag er det ikke mulig for meg å drive lønnsom import fra Tyskland. Men flere brukthandlere gjør det fortsatt og jeg spør meg hvordan de kan tjene penger på dette uten å trikse med for eksempel kjørelengden, sier en forhandler som ønsker å være anonym.

- De fleste seriøse i bransjen har gått over til å importere elektriske biler. Det kan det fortsatt være noen kroner å tjene på dersom de finner de riktige bilene, sier han.

De mest populære importbilene til Norge i 2017

1.Nissan Leaf
2.Kia Soul
3.Mitsubishi Outlander
4Volkswagen Golf
5.Mercedes-Benz E-klasse
6.BMW 5-serie
7.BMW 3-serie
8.Audi A6
9.Volvo V70
10.Volvo XC60

Vanskelig å avsløre

Det kan være vanskelig å avsløre om kilometerstanden på en bil er skrudd tilbake.

Tidligere var tipset å sjekke slitasjen på setetrekk, pedalgummi og ratt. De som driver med dette gjør nå de nødvendige utbedringene for at slik slitasje ikke skal synes.

Nyere biler har ofte ikke servicehefte lenger heller. Service-historikken lagres hos merkeforhandlere eller i bilens datasystem. Det beste tipset er å prøvekjøre bilen nøye. Dersom det står 45.000 kilometer på telleren og bilen føles skranglete i for- og bakstilling, bør det ringe en bjelle. Det er også en mulighet å kontakte forrige eier, hvis du får oppgitt navn hos Biltilsynet.

Her sjekker du kilometerstanden

På «norske» bruktbiler kan du enkelt sjekke hvor langt den var kjørt ved siste EU-kontroll. Kilometerstanden noteres og legges nemlig inn i et sentralt register hos Vegdirektoratet. Svakheten er at kilometerstand først registreres etter at bilen er fire år gammel og at det er usikkert hvor langt en bruktimportert bil egentlig er kjørt ved første EU-kontroll.