Nye Range Rover er en suveren bil på alt fra vei til mer landlige strøk. Antagelig er det også den beste off-road'eren du får rett ut av lagerhylla.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Nye Range Rover er en suveren bil på alt fra vei til mer landlige strøk. Antagelig er det også den beste off-road'eren du får rett ut av lagerhylla. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Nye Range Rover er testet

Ingen over, ingen ved siden. Dette er verdens beste SUV.

Har du noen gang drømt om en fleksibel bil? En bil så luksuriøs at du kan kjøre brudepar med den, en bil som banker 250 km/t i det ene øyeblikket, og som kan klatre som ei fjellgeit når du vil langt ut og opp i terrenget?

LES OGSÅ:

Vi har prøvekjørt bilen som takler alt dette, og mer til. Snart er nye Range Rover på gata i Norge.

RR den fjerde

Fjerde generasjon Range Rover skiller seg kraftig fra den eksisterende modellen på mange måter. Aldri før har Range Rover vært mer norgesvennlig enn den blir nå. Ikke mer miljøvennlig heller. Ikke har den vært mer luksuriøs, og aldri før har den vært bedre i terrenget. Heller ikke på veien, og nå gir den dessuten mer bil for pengene enn noen gang.

Vi har testet lillebror, Evoque

Slankekur

Mye av hemmeligheten med nye Range ligger i vektreduksjonen, for vekt drar med seg mange ulemper i en bil.

Dette har Land Rover rettet på med utstrakt bruk av aluminium i nye Range Rover, ja hele kroppen er nå av aluminium. Til sammen har de spart så mye som 420 kilo og det får positive følger for resten av bilen:

Den trenger ikke like mye motorisering for å virke sterk, den blir mer dynamisk på veien, den blir bedre i terrenget, og den slipper unna med mindre avgifter som følge av vekt, lavere forbruk og utslipp.

Det er en langt mer spenstig Range Rover som nå kommer på markedet.
Det er en langt mer spenstig Range Rover som nå kommer på markedet. Vis mer

Råsterk 3-liter

Særlig når det kommer til motoriseringen har mye skjedd. For første gang kan Range Rover nå bestykkes med en 3-liters V6-motor. Det er et resultat av to ting. Det første er naturligvis vektreduksjonen, men i tillegg har de nå dratt mer krefter ut av 3-literen enn noen gang. Hele 600 Nm leverer den på kommando, og da ender maksimal effekt på 258 hk, før det butter. Etter vektbesparelsen gir dette faktisk anstendige ytelser. En ting er at doningen forflytter seg til 100 km/t på 7,9 sekunder, men en annen er at den topper 208 km/t.

Ny Defender i 2015: Her er konseptbilen

Det står med andre ord ikke på verken krefter eller ytelser, og det selv med minste motor. Ja vi tipper faktisk at hele 95 prosent av alle kundene kommer til å kjøpe bilen med denne motoren.

Motoren ingen kjøper

Skulle du føle for enda mer krefter, så har det etter vår mening liten hensikt å gå opp på 4,4 V8 diesel. Den byr på 339 hk og 700 Nm, men forskjellen i bruk er ikke nevneverdig. På papiret er den ett sekund raskere, og gjør 8 km/t mer når du holder klampen i bånn. Heller ikke importøren har lenger tro på denne som en storselger.

Se bildene utvendig:

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Fred Magne Skillebæk
Nye Range Rover er en suveren bil på alt fra vei til mer landlige strøk. Antagelig er det også den beste off-road'eren du får rett ut av lagerhylla. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Det er en langt mer spenstig Range Rover som nå kommer på markedet.

Skal det være en sportsbil?

Da er det langt mer futt i den kompressormatede 5-literen, som også er en V8, men den drikker bensin. Dersom du kjøper denne og akter å bruke kreftene, så bør du også sette opp et drivstoffbudsjett. De 1,35 literne den sies å bruke på blandet kjøring er med lett fot.

Litt slurv og et par kraftige nys drar dette tallet ganske raskt opp mot 2-tallet. Men så forflytter den også den drøye to tonn tunge bilen (5,0 Kompressor) fra stillestående til 100 km/t på 5,1 sekunder.

Spar penger, kjøp 2WD

Herlige girskift

Felles for alle motoriseringer og utgaver er girkassen. Bilen er enkelt og greit kun å få med en 8-trinns automat fra ZF, en kasse vi blant annet kjenner igjen fra BMW, som benytter tilsvarende. En av hovedgrunnene til at Range Rover kun leveres med automatkasse er for det første at ingen kunder ville valgt noe annet i en bil som dette, men også fordi 4x4-systemet består av en mengde datastyrte løsninger som ikke ville latt seg kjøre med manuelt gir. De forskjellige programmene som styrer driften av de fire hjulene har 429 sensorer som avgjør hva som skal gjøres, og der spiller automatkassen en stor rolle.

DETTE ER RANGE ROVER HYBRID

5 års innsats

For de ansatte i Land Rover har prosjekt L405 vært kjent i lang tid. Over fem år har de brukt på å lage den, hele tiden med et mål om at den skal sette en ny standard.

I mellomtiden har dagens utgave, med internkode L322, rukket å bli 11 år gammel, men fortsatt er den en høyst staselig bil. Den ble for øvrig lansert i Skotland på Skibo Castle i sin tid, samme sted som Madonna giftet seg med Guy Richie lille julaften året før. Den nye har vi nå prøvekjørt under alskens forhold i alt fra sanddyner, over Atlasfjellene, med vading over elver og det som måtte være.

Nye Range Rover er testet

Egen massør

Først av alt. En mer behagelig reise skal du lete lenge etter. Land Rover er da også klar over at kundene av en Range Rover stiller krav, og at de ofte er dresskledde. Med luftfjærer har de ikke bare muligheten til å heve bilen for terrengkjøring, men kan også sette den opp til å bli superkomfortabel når den triller langs veien.

Aktive systemer brukes for eksempel til å holde bilen rett i de skarpeste kurvene, siden en bil som krenger og slenger aldri er helt behagelig å sitte i. Og når vi først er inne på det, setene er i en klasse for seg. Du finner garantert en god sittestilling, og deretter kan du sette på selvvalgt kjøling eller varme. Massasje er også på plass.

Range Rover har vist plug-in

En personlig touch

Innvendig er bilen rett og slett et skue for øyet. Man kan like det eller ikke, alt er kledd i skinn, og for de aller fleste vil det fremstå som svært smakfullt. Du kan likevel velge mellom treverk, aluminium eller karbon på enkelte av detaljene. Det er bare fantasien som stopper deg.

Ja, det formelig oser av luksus som vi ikke har sett på noen annen produksjonsversjon av en SUV til nå.

Men ikke tro oss, se heller bildene innvendig:

Det er Meridian som er leverandør av stereoanlegget i nye Range Rover. Foto: Fred Magne Skillebæk

Stille som en mus

Bilene vi kjørte var såkalte nullseriebiler, altså preproduksjoner med en liten knirkelyd hist og pist. Dette er likevel lovet sortert vekk på produksjonsmodellene. Støy er nesten ikke et tema i nye RR, men så har de også lagt lista høyt når de nå har satt standarden.

Sammenligningene er gjort mot Rolls Royce og Bentley, forteller representanter fra Range Rover. Vi kan bare slå fast at det virker, selv i hastigheter opp mot 250 km/t.

Flerbruksmodus

Selv om instrumentvisningen ser ut til å være analog, så er altså instrumentene i bilen digitale. Det betyr at det egentlig bare sitter en stor skjerm der instrumentene normalt sitter.

Dette er en svært god løsning i mine øyne, for du slipper å venne deg til noe nytt.

Når du derimot går over i offroad-modus, så endrer hele skjermbildet seg, og du får frem et bilde som viser hvilke hjul det er drift på, hvilke sperrer som er låst eller åpne, pluss mye mer som er greit å vite. Du trenger nemlig sjelden et speedometer i steinura.

29 høyttalere

Det er Meridian som er leverandør av stereoanlegget i nye Range Rover. Foto: Fred Magne Skillebæk
Det er Meridian som er leverandør av stereoanlegget i nye Range Rover. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

For å sette prikken over i-en på det som har med det innvendige å gjøre, så har Land Rover antagelig gitt stereoprodusenten Meridian frie tøyler.

Det ser og høres i hvert fall slik ut. Resultatet er en heftig pakke som du skulle ønske du kunne ta med inn i stua når du parkerer bilen. Jeg vet det høres voldsomt ut, men hele 29 høyttalere har de fått plass til i bilen, og om du er heldig så finner du gitteret til et par av dem, ett eller annet sted. I utgangspunktet er jeg ikke veldig begeistret for så mange høyttalere, for de sitter plassert på forskjellige steder. Da blir det vanskeligere å gi lytteren klare indikasjoner på det som kalles ”staging”, en lyttemessig plassering av musikerne.

Med mengder elektronikk og tidskorrigeringer for å veie opp for avstandsforskjellene, så kan det likevel la seg gjøre. Det viste seg her, for Meridian vet hva de holder på med.

Skremmende med selvbærende?

En gammel ringrev vil huske at Mitsubishi Pajero før i tiden var blant de mest hardbarka SUV’ene som var å oppdrive. Det var helt til de kom med selvbærende karosseri. Da skar alt seg, og Pajero floppet.

Mange har vært redd for at det samme skulle skje med nye Range Rover, at den skulle fokusere for mye mot de som sikter mot gatebiler. '

Den gang ei.

Land Rover har ikke sviktet de ivrigste entusiastene nå heller, og nye Range Rover er mer offroad’er enn noen av forgjengerne noen gang har vært.

Evoque kaster taket

Trenger du bakkeklaring?

Vi glade offroad-entusiaster er satt sammen på en måte som gjør at vi er skeptisk når vi hører ordet elektronikk. Fra gammelt av er det stive akslinger, mekaniske sperrer og store hjul som gjelder. De fysiske lover kommer vi naturligvis ikke utenom, for bakkeklaringen må være der.

Og nettopp når det gjelder bakkeklaring er nye Range Rover helt rå.

Den forrige kunne du sette i offroadmodus, og den hevet seg 52 millimeter. Den nye har i samme posisjon 75 millimeter, men det stopper ikke der. Ytterligere et tastetrykk gir deg 35 mm til. Skulle ikke dette holde heller, så kan du be den heve styltene til øverste nivå, som er 35 mm på toppen av dette igjen. Alt i alt får du nå en vadehøyde på nye Range Rover som er hele 90 cm. Det er det faktisk ingen andre SUV-er eller andre originale offroad’ere som kan vise til. Det nærmeste er Land Cruiser med 70 cm.

Flere armer og bein

Utover dette er det utrolig hva elektronikken kan kompensere for. På en moderne firehjulstrekker som eksempelvis denne Range Roveren, så må en sjåfør ha fire bein til gasspedaler og fire bein til bremsepedaler for å kunne gjøre samme jobben. Ett til hvert hjul. Kraftoverføringer går automatisk til de hjulene som har grep, og sperrer slår seg av og på automatisk. For å vite når og hvor den skal gjøre de respektive operasjonene sitter det som sagt 429 sensorer som leverer data til en CPU som analyserer og gir kommandoer videre. Resultatet er at der du selv hadde reagert først når noe skjer, så vet elektronikken rekkefølgen av tiltak basert på en eller annen kommando du gjør, og tar deretter aksjon i forkant. Vrir du på rattet, så skrur den av differensialene på akslingene, ettersom den vet at rattutslag med stive hjul ikke virker så bra. Rett opp igjen, og den skrur de på igjen om nødvendig. Slik fortsetter det, og systemet er pakket inn i det Range Rover kaller Terrain Respons 2. Dette kan du kommandere ved å velge ett av flere programmer, eller du kan sette den til å velge automatisk.

En smakebit på Hill Descent Controll i bruk:

Bare for å gi ytterligere ett eksempel, så endrer bilen gassresponsen dersom du velger et sand- eller snøprogram. Da får du bare en brøkdel av gasspådraget som du får med samme mengde pedal som du får på et asfaltprogram. Dette for at du ikke skal dra løs og ende opp med spinnende hjul som graver seg ned før du kommer deg av gårde.

Styremedlem som designer

Når det gjelder bilens størrelse og utseende, så er det designdirektør Gerry McGowern som er ansvarlig for det hele. Han føler nok et ekstra ansvar for å lykkes, ettersom han også sitter i styret i selskapet, som eies av indiske Tata.

Range Rover brøt jo en barriere innen produksjonsversjoner i SUV-klassen da de lanserte Evoque. Med storebroren har de vært noe snillere, men den følger i høyeste grad opp det Evoque startet.

Ryktene sier imidlertid at vi har noe positivt i vente med en ny Range Rover Sport, som kommer noe senere. Smak kan ikke diskuteres, men Range Rover har en fremtoning som de fleste kommer til å like. Det eneste jeg fant litt snodig var det fremtredende overhenget bak, mot det korte overhenget foran. Dette er i tråd med tidligere modeller, men her fant jeg det enda sterkere.

Desigeren selv fortalte oss sin egen visjon rundt nye Range Rover:

–Den er ikke bare en bil. De som kjøper denne vil ha noe langt mer. For eksempel, du kjøper ikke en designerklokke bare for å få vite hvor mye klokka er, legger han til.

Spesielle egenskaper

Alt i alt er den nye Range Rover en pakke bil som vi sjelden er vitne til. De har definitivt lyktes i å lage en unik bil, som dekker et bredere bruksområde enn noen annen bil vi har prøvd. Som sagt, ta den med i steinrøysa, eller ut i Sahara om du vil. Ta den så med ut på gata igjen, trykk på en knapp, og du har en sportsbils ytelser. Vet du om en annen bil med de samme egenskapene?

Er den virkelig det?

Vi må ta høyde for at kvaliteten og holdbarheten er som forventet. I tillegg vet vi at den er blant de raskeste SUV’ene som noen gang er produsert. Deretter har den et firehjulsdriftsystem som tar deg lenger enn noen annen originalbil fra konkurrentene. Når så komforten og det luksuriøse er langt utenfor fantasiens grenser, så går vi derfor ikke av veien for å gi nye Range Rover tittelen ”Verdens Beste SUV”.

Enkelt og greit, og om du skrive en sjekk med dekning kan den faktisk være din rundt nyttår.

Testresultat

Range Rover 2013

Dette er den mest fleksible bilen som noen gang er serieprodusert. Den har fremkommelighet, sportslighet, luksus og stil. Alt i en skala som ingen konkurrenter har.

Ryktet. Tiden vil vise om det er fortjent eller ikke.

Se alle våre tester

Tabell:

Nye Range Rover er testet


Klikk på tabellen for stor versjon