Nye motorer

Den nye generasjonen Mondeo kommer med fem nye motorer – pluss at den beholder V6-motoren fra forrige generasjon.

Den største motoren i nye Mondeo blir den samme 2,5-literen som sitter i dagens generasjon. Den har de samme 170 hestekreftene og 220 Newtonmetrene å by på – de eneste endringene som er gjort på motoren, er at det er mindre vibrasjoner og mindre støy.

1,8-liters bensin

Minste motoralternativ på bensindrift blir en 1,8-liter med 110 hestekrefter. Tidligere var minstemann i Mondeo en 1,6-liter med 90 hestekrefter. Den minste 1,8-literen har et dreiemoment på 165 Newtonmeter, ved 3.950 omdreininger i minuttet.

Den firesylindrede 1,8-literen kommer også med mer effekt: 125 hestekrefter som setter inn ved 6.000 omdreininger i minuttet. Det maksimale dreiemomentet er på 170 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet.

2,0-liter med 145 hk

2,0-liters bensinmotoren er også firesylindret. Den har 145 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet, og maksimalt dreiemoment er på 190 Newtonmeter ved 4.500 omdreininger i minuttet.

Felles for bensinmotorene er at de skal ha 5 prosent bedre drivstofføkonomi enn utgående motorrekke.

To dieselalternativer

Dieselmotoren er en 2,0-liter med turbo, direkte innsprøytning og pilot innsprøytning – som Ford kaller Duratorq DI. Den kommer med to effekter, en med 90 hestekrefter og en med 115 hk. 90-hesteren har et dreiemoment på 245 Newtonmeter ved 1.900 omdreininger, mens 115-hesteren har et maksimalt dreiemoment på 280 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet.