Nye motorer

Begge motorene har de samme tekniske løsningene som f. eks. tre ventiler pr sylinder, to tennplugger pr sylinder og henholdsvis 4 og 6 sylindre kutter ved lav belastning for å spare bensin.

Dette gjør at den nye Mercedes CL tilfredsstiller de meget strenge EU-4 kravene som trer i kraft i år 2005.

For toppmodellen CL 600 har Mercedes utviklet en ny 12-sylindret motor med 270 kW/367Hk. Denne motoren bruker 20% mindre drivstoff enn foregående modell. Motoren oppnår maksimalt dreiemoment på 530 Nm ved 4.250 omdreininger i minuttet og har et slagvolum på 5,8 liter.

V8 motoren i CL 500 med 225 kW/306 Hk kan også leveres med sylinderutkobling av 4 sylindere. Motoren på 5,0 liter beholder maksimalt dreiemoment på 460 Nm mellom 2.700 og 4.200 omdreininger i minuttet.

Til tross for at både V12 og V8 motoren har mindre effekt enn de foregående modellene, har de nye CL’ene betraktelig bedre ytelser enn sine forgjengere. Den nye CL 500 er 0,8 sekunder raskere fra 0-100 km/t enn den gamle modellen og CL 600 er 0,5 sekunder raskere enn sin forgjenger som hadde 27HK mer. Fleksibiliteten er også betydelig forbedret.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Sylinderkutten fungerer slik at en sylinderrekke blir koblet ut ved lav belastning. Kamakslene blir koblet ifra og ventilene lukker seg. Samtidig stopper bensintilførselen og tenningen. Dette skjer med den høyre sylinderrekken.

 

CL 500

CL 500 med syl. kutt

CL 600

Gml CL 500

Gml CL 600

Forbruk (EU) l/100km

13,4

12,5

13,5

15,4

16,9

0-100km/t

6,5

6,5

6,1

7,3

6,6

80-120km/t i 3. gir

5,4

5,4

5,2

7,2

6,1

Toppfart (begrenset til 250 på alle)

250

250

250

250

250